Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Krösatågen

Vaggeryd vinnare om "Y-et" får ström

Publicerat onsdag 30 augusti 2017 kl 06.36
Vaggeryds kommunalråd: Vi har allt att vinna på elektrifiering
(1:49 min)
Containrar Kombiterminal Järnväg Spår Logistik
1 av 2
Kombiterminalen Båramo ligger vid järnvägen i norra Skillingaryd Foto: Paul Zyra/SR
Gert Jonsson Kommunalråd Kommunstyrelseordförande Skillingehus
2 av 2
Gert Jonsson, (M)-kommunalråd, Vaggeryd Foto: Vaggeryds kommun

Torsdag 31 augusti ska Trafikverket presentera den nationella planen för utbyggnad av kommunikationerna. I vårt län hoppas många på elström till järnvägen.

Järnvägen mellan Halmstad och Nässjö (HNJ) invigdes 1882. Tolv år senare var det klart spår på bibanan Vaggeryd–Jönköping.

Från början var det förstås ånglok som drog vagnarna och även om dessa för länge sedan har slutat att tuffa, så är det fortfarande fossilbränsle som gäller på de 234 kilometerna HNJ, nu i form av diesel.

Nu driver kommunerna utmed järnvägen och Region Jönköpings län på för att elektrifiera åtminstone halva banan: den del som ser ut som ett Y på kartan. Alltså med Värnamo, Jönköping och Nässjö som ytterpunkter och Vaggeryd i mitten.

Skulle elektrifieringen av "Y-et" bli av, kommer Vaggeryds kommun att bli en riktig vinnare. Godstransporterna från kombiterminalen Båramo norr om Skillingaryd skulle slippa tidssinkande byten av diesel- och ellok.

Ännu större vinst skulle elektrifieringen betyda för persontrafiken. För i så fall kommer sträckan Vaggeryd–Jönköping att förändras dramatiskt.

Idag går tågen genom Tabergsådalen där vindlingarna och stoppen i Hovslätt, Norrahammar, Taberg och Månsarp reducerar tågens maxfart drastiskt.

I stället vill Regionen att en ny 25 km lång järnväg byggs. Den lämnar nuvarande spår utanför Byarum norr om Vaggeryds tätort och ansluter till spåret Jönköping–Nässjö strax nordväst om Tenhult.

Persontrafiken skulle med eltåg och ny sträckning kunna köra Jönköping–Värnamo på under 50 minuter. Därmed skulle den vara mycket konkurrenskraftig i jämförelse med bussar och privatbilism.

Det här skulle i sin tur möjliggöra för att fler människor kan komma att välja att arbeta i Vätterbygden, men skaffa ett betydligt billigare boende i Vaggeryds eller Värnamo kommun.

Vaggeryds styrande kommunalråd Gert Jonsson hoppas innerligt på ett ja till elektrifiering: 

– Det betyder naturligtvis jättemycket för vår kommun och vår kommuns utveckling. Att kunna bo här och kunna pendla in till arbeta och annat är ju helt fantastiskt naturligtvis. Om vi får till detta. Får vi då halvtimmestrafik, så betyder det jättemycket.

– Det betyder också mycket för miljön att vi slipper ta bilen in och försöka hitta parkering och så vidare. Så vi har ju allt att vinna på en elektrifiering av järnvägen.

Region Jönköpings län har lovat att skjuta till 500 miljoner kronor för projektet, förutsatt att staten i form av Trafikverket står för resten, ca en miljard kronor. Det nya spåret står för ca 800 miljoner kronor av kostnaden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".