´Varningsskylt Tåg Station Kommunalråd
Kommunalrådet Niklas Palmberg och företagaren Christer Strömfors vid Reftele station. Foto: Paul Zyra/SR
Järnvägen

Gislaved hoppas på eltågen som inte kan köra i kommunen

Gislaveds kommunalråd: Elektrifiering av banan till Halmstad kommer
1:56 min

En elektrifiering av Y-et på Halmstad–Nässjö järnväg (HNJ) ger ingen ström till banan i Gislaved. Men kommunen hoppas ändå på ett ja från staten idag.

Idag torsdag avslöjar äntligen regeringen och Trafikverket vilka trafikprojekt som staten ska satsa på de närmaste fyra åren. I Jönköpings län håller som vi berättat regionen och politiker tummarna för ett ja till en elektrifiering av det så kallade Y-et.

Även politikerna i Gislaved stöder elektrifiering av Y-et helhjärtat. Trots att kontaktledningarna inte kommer att sättas upp på HNJ-banan söder om Värnamo. Därmed kan stationer som Forsheda, Bredaryd, Reftele och Smålandsstenar även i fortsättningen bara trafikeras av dieseltåg.

Men kommunalrådet Niklas Palmgren (M) i Gislaved anser inte att hans kommun kommer att hamna i bakvattnet om Y-et får ett klartecken idag:

– Vi ser det faktiskt tvärtom! Vi ser det som början på en elektrifiering av hela järnvägen, och då finns det också en bärighet att forsätta elektrifiera hela vägen från Värnamo ända ner till Halmstad.

Palmgren tror att den dag då eltågen kan köra hela vägen Halmstad–Nässjö/Jönköping kommer. I stället pekar han ut andra problem med sträckan Värnamo–Halmstad:

– Vi har ett eftersatt underhåll på den delen som ligger från Värnamo ner till Halmstad, framförallt kanske Värnamo–Hylte. Vi måste först öka bärigheten så att den klarar de tågen innan vi kan elektrifiera.

Med bärighet menas vilken vikt på tågsätten en järnvägssträcka klarar av. Godstrafik brukar kräva högre bärighet än persontrafik. På banor med sämre bärighet brukar maxhastigheten sänkas och tak för vikten införas för att spåren ska klara påfrestningarna. 

Idag trafikeras  av två länstrafikbolag. Förutom av Jönköpings länstrafik (JLT) också av Hallandstrafiken. Det har medfört att just Gislaveds kommun sökt samarbete mycket med båda.

I september planerar samtliga kommuner utmed HNJ att åka upp till riksdagen för att idka lobbying för en satsning på järnvägen hos rikspolitikerna.

Även näringslivet i Gislaveds kommun stöder tanken på att rusta upp järnvägen. Christer Skogsfors, företagare i Reftele, tror inte att hans företag kommer att köra mer gods just på HNJ-banan.

Han anser i stället att persontrafiken är viktig, bland annat för hans anställda:

– Vi hoppas att den möjligheten kommer att vi knyter den här bygden ännu närmare Europa. Förhoppningsvis hamnar en station för höghastighetståg i Värnamo. Då blir den här HNJ-banan ett väldigt bra ben in till höghastighetsbanan för vår del här i bygden, säger Christer Skogsfors. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".