Anna Hamilton och en burk med inlagda bönor.
Dietist Anna Hamilton slår ett slag för fördelarna med så kallad fermenterad mat. Foto: Joséphine Simar/Sveriges Radio och Rick Bowmer/AP Photo
Mat

Hon blir glad av den sura maten

Anna Hamilton, dietist: Det tillför magen bakterier
2:11 min

Dietist Anna Hamilton förespråkar så kallad fermenterad mat, exempelvis surkål, för dess enkelhet och nyttan den gör för magen.

Fermentering är ett annat ord för jäsning av mat, där salt och brist på syre i en naturlig process gör att maten får längre hållbarhet.

– Förr i tiden var detta ett sätt att få i sig c-vitamin när man inte kunde lagra grönsaker som vi kan göra i dag. Dessutom ökar näringsinnehållet av b-vitaminer och den fermenterade maten tillför bakterier till magen, vilket är bra, säger Anna Hamilton.

Surkål är ett typexempel på fermenterad mat där skillnaden för magen är påtaglig för många.

– Kål kan en del ha lite svårt för och känna att man blir lite gasig av. I surkålen har kolhydraterna brutits ner så det blir snällare för magen och det blir lättare att äta större mängder. Dessutom hjälper bakterierna de en-två kilo bakterier som vi redan har i magen på traven så att vi mår bättre. En del av immunförsvaret sitter ju i magen, säger Anna Hamilton.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".