Trafikmärken Hastighetsbegränsning 90-skylt Huvudled Väg 30
1 av 3
Än så länge är 90 km i timmen grundhastigheten på riksväg 30. Foto: Paul Zyra/Sveriges Radio.
Stefan Gustafsson KD Kristdemokraterna Sävsjö kommun
2 av 3
Stefan Gustafsson, KS-ordförande (KD) i Sävsjö, vill ha kvar 90-gränsen på väg 30. Foto: Paul Zyra/Sveriges Radio.
Fartkameraanläggning Stolpe för fartkamera Vid sidan av vägen väg 30
3 av 3
20 såna här stolpar har satts upp på väg 30. Snart ska apparatlådor med radar och plats för fartkamera sättas upp också. Foto: Paul Zyra/Sveriges Radio.
Sävsjö/Vaggeryd

Nya fartkameror – men vilken hastighet ska gälla?

Sävsjös kommunalråd: Hastigheten är för oss inte den stora saken
1:42 min

Den olycksdrabbade vägen mellan Jönköping och Växjö får 20 nya fartkameror. Men Trafikverket är inte överens med kommunerna om vägens maxhastighet.

Den här veckan har asfaltläggarna jobbat på väg 30 för att göra små parkeringsrutor här och där. Rutorna är en av beståndsdelarna i en fartkameraanläggning.

Stolparna står där redan, sedan ska apparatlådorna med plats för radar och kameror monteras upp. Före årsskiftet ska de nya kamerorna vara i bruk, om förbindelsen mellan varje stolpe och Kiruna, där polisens fartkameracentral finns, fungerar.

På riksväg 30 har fartkameror hittills bara funnits på sträckan i Kronobergs län, men nu sätter Trafikverket upp inte mindre än 20 stycken även i Jönköpings län, i kommunerna Sävsjö och Vaggeryd.

För den som väljer att köra till Växjö från Jönköping via riksväg 30, kommer den första fartkameran cirka två km söder om avfarten från E4. Sedan följer de slag i slag, ofta i närheten av samhällen som Hok, Svenarum och Hjälmseryd.

Frågan är vilken hastighet som radarn ska ge utslag för. Trafikverket sänkte 2016 grundhastigheten på vägen från 90 till 80. Men efter protester från Sävsjö kommun, gick regeringen in och tvingade Trafikverket att ändra tillbaka.

Anledningen var inte att regeringen anser att 90 km i timmen ska gälla, utan att den ansåg att Trafikverket inte hade gjort en konsekvensanalys av hastighetssänkningen.

Nu har Trafikverket kommit med en sådan och skickat ut den på remiss. Fortfarande med målet att sänka maxhastigheten till 80 km/tim. Motiveringen är bland annat att vägen saknar viltstängsel och har många avsnitt där det är farligt att köra om.

Sävsjö har fått med sig de andra kommunerna längs sträckan plus Region Jönköpings län i ett negativt svar på Trafikverkets remiss. De vill ha kvar 90 som maxhastighet.

Vilken skillnad är det då mellan 80 och 90 km/tim för en som bilpendlar mellan hemmet i centralorten Sävsjö och ett arbete på Torsviks industriområde söder om Jönköping? Tidsvinsten blir faktiskt inte mer än fyra minuter.

Ordföranden i kommunstyrelsen i Sävsjö, Stefan Gustafsson (KD) säger också att hastigheten inte är huvudsaken i striden med Trafikverket. Det är i stället att väg 30 rustas upp så att det går att hålla högre hastighet och göra säkrare omkörningar.

Vi behöver en bra, väl fungerande väg mellan Växjö och Jönköping, och de vore synd om vi inte får det. Den har stor betydelse för vår kommun, för den pendling som är till våra arbetsplatser och för allt det gods som körs från den här kommunen.

Enligt kommunens egen statistik från 2015, är Sävsjö är en typisk utpendlarkommun där de allra flesta färdas österut till grannen Vetlanda. Antalet som pendlar till Jönköping är mindre än de som far till Värnamo eller Nässjö.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".