Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Jönköping

Sverigeförhandlingen tror på snabbare tåg och utbyggnad

Publicerat onsdag 11 oktober 2017 kl 14.30
Sverigeförhandlingen: Om inte tågen går snabbt faller avtalet
(1:37 min)
Höghastighetståg i Kina. Foto: AP/TT
1 av 2
Höghastighetståg i Kina. Foto: AP/TT
HG Wessberg chef Sverigeförhandlingen Höghastighetstågen
2 av 2
HG Wessberg, chef för Sverigeförhandlingen, tror på snabbare höghastighetsjärnväg. Foto: Paul Zyra/Sveriges Radio.

Trafikverkets förslag om långsam utbyggnad av höghastighetsjärnvägen sågas av Sverigeförhandlingen. Det framgick på transportmässan på Elmia.

Den 30 augusti lade Trafikverket fram sin nationella plan för utbyggnaden av infrastrukturen 2018–2029.

Mest anmärkningsvärt var att verket tyckte att det räckte att tågen på de nya höghastighetsbanorna gick i 250 km/timmen i stället för i 320 km/timmen. Detta under förutsättning av att banan ska byggas i etapper, när staten har råd.

Förslaget väckte stor besvikelse ute i de delar av landet där banan skulle dras. Bland annat skulle det enligt planen dröja in på 2030-talet innan bygget nådde Tranås och Jönköpings län.

Den här veckan arrangerar Elmia i Jönköping flera mässor med transport som gemensam nämnare. Bland annat har en paneldebatt om höghastighetsjärnvägen arrangerats.

Sverigeförhandlingen, som har regeringens uppdrag att sluta avtal med de kommuner där banan ska dra fram, var en av deltagarna genom sin chef HG Wessberg.

Wessberg anser att för att snabbtågen ska göra mest nytta för samhället, bör banorna Stockholm–Göteborg respektive Stockholm–Malmö byggas på en gång. Och hastigheten ska vara 320 km/timmen, inte den lägre 250 km/timmen (utom för de regionaltåg som också ska trafikera spåren).

Han säger till P4 Jönköping att avtal Sverigeförhandlingen har slutit, annars inte gäller:

– Vi har handslag med 17 kommuner som lovat bygga 100 000 bostäder. Det bygger på den snabba utbyggnadstiden och den högre hastigheten. De (avtalen) faller ju i så fall.

Knäckfrågan är finansieringen av järnvägsbygget. Om spåren läggs ut i etapper, alltså när staten för tillfället har pengar, försvinner nyttan, säger Sverigeförhandlingen.

Däremot, om alla investeringspengar lånas upp på en gång, kan banan bli färdig mycket snabbare. Då tycker även Trafikverket att 320 km/timmen är en lämplig maxhastighet.

I vår ska riksdagen rösta om hastigheten på bygget och tågen. Många lokala politiker hos Moderaterna, Liberalerna och Kristdemokraterna står i opposition till sina partiledningar.

De på riksplanet tycker att höghastighetstågen blir för dyra för samhället, medan lokalpolitikerna anser att investeringen lönar sig. Precis som på 1800-talet, när järnvägen var ny och var en viktig del av Sveriges förvandling till en industrination. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".