Två personer har varsin stor kopparfärgad tratt över huvudet.
1 av 2
Besökaren kan stoppa in huvudet i stora insektssamlare som förstärker insekters ljud. Foto: Ulla Strängberg/Sveriges Radio.
En stor tratt.
2 av 2
Foto: Ulla Strängberg/Sveriges Radio.
Värnamo

Guds ansikte på Vandalorum

"Ambitionen var att bevisa Guds existens med hjälp av insekter"
2:20 min

1600-talet möter samtiden i konst- och designmuseet Vandalorums stora höstutställning "The face of God".

Bin, fjärilar och syrsor har flyttat in i Vandalorums designlada. Utgångspunkten är den tjeckiska 1600-talskonstnären Milka Havels forskning om sökandet efter ordning i kaos. Långt före Darwin och Linné försökte hon identifiera mönster i naturen för att se den gudomliga planen; "Guds ansikte."

Besökaren kan stoppa in huvudet i stora insektssamlare, trattar tillverkade i valnöt efter Havels förlagor i syfte att förstärka insekternas ljud. Bina surrar och syrsorna spelar i en noggrant kalibrerad entomologisk orkester. Dessutom återskapas autentiska föremål från fragment, och samtida konstnärer leker med temat konst möter vetenskap; till exempel Märta Matssons glittrande fjärilsbroscher.

En projektgrupp från HDK, Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg under ledning av curator Johnny Friberg har sammanställt utställningen.

– Det som Milka Havel sysslade med vid sidan av sitt konstnärskap var en slags för-evolutionär forskning, att försöka hitta Gudsbevis, säger Johnny Friberg. Hon var övertygad om att i kaos kunde man hitta ordning.

Utställningen "The face of God" invigs på lördag och pågår till och med den 28 januari.

Fotnot: Milka Havel är en fiktiv gestalt. Utställningen är ett resultat av forskningsprojektet "Form follows fiction" på Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".