Ett brev med en Postnordstämpel och ett brev med en sifferkod.
Foto: Jessica Sonelius/Sveriges Radio.
Jönköpings län

Bring: Kontakta oss när brev hamnat fel

Adam Leth på Bring: Olyckligt när det kommer brev fel
2:11 min

Sedan februari är det inte bara Postnord utan också Bring som delar ut post. Då gäller andra tider och andra rutiner om du får någon annans post.

– Det är naturligtvis olyckligt att det kommer brev fel, men det händer och det kommer hända igen, säger Adam Leth som är informationschef på Bring Citymail.

P4 Jönköping har tidigare berättat om att Bring sedan början av året anlitar Herenco. Följden blir att post delas ut av tidningsbuden tillsammans med morgontidningen. Det handlar då om företag som skickar ut post och som anlitat Bring för detta.

Men det händer alltså att kuverten hamnar hos fel person – och då går det inte bara att lägga dem i en gul låda, eftersom de tillhör ett helt annat bolag, Postnord.
– Jag uppmanar alla som har problem att ta kontakt med vår mottagarservice, då kan vi registrera och se vad som gått fel.

Det enklaste är ju annars att riva och slänga det, men det känns inte riktigt fair?
– Nej, det håller jag med om, men om man tar kontakt med mottagarservice kan dom ta kontakt med dom som delat ut och så får vi hämta upp hos den personen.

Det låter stökigt för alla parter?
– Ja, men i dagsläget har vi inga egna lådor och vi får försöka hitta en lösning tillsammans med mottagaren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".