Barnkonferens
Mats Granlund, forskningsledare och Cecilia Allegrind, forskningskoordinator. Foto: Lovisa Buvhammar/Sveriges Radio.
Jönköping

Engagerade barn i förskolan ger bättre betyg i framtiden

Mats Granlund, forskningsledare: Barnen som inte har en formell diagnos är extra viktiga att titta på
0:46 min

På högskolan i Jönköping samlas i dag cirka 80 forskare från 15 länder för att diskutera olika sätt att få alla barn att engageras i förskolan.

Det är forskningsmiljön CHILD som arrangerar konferensen som pågår till och med fredag. Svensk forskning visar att barn med särskilda behov, till exempel adhd, deltar i förskolans aktiviteter precis som de övriga, men att de inte är lika engagerade. 

– Problemet är att förskolelärarna inte alltid gör samma saker med de här barnen som med de andra, säger Mats Granlund, forskningsledare.

Deras forskning visar att barn som får rätt stöd i förskolan, får bättre skolresultat och behöver mindre stöd i framtiden. På konferensen diskuterar de hur de ska kunna öka stödet för eleverna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".