Butikschef Johan Rossing
Shop Express och självscanning bygger på att man litar på kunden, säger butikschefen Johan Rossing. Foto: Karin Selldén/Sveriges Radio
Jönköping

Lita på kunder viktigare än stoppa snattare

Butikschefen och kunden eniga: Ärlighet varar längst
4:03 min

Trots att det stjäls och snattas för sex miljarder i detaljhandeln varje år ger många butiker kunden ännu mer eget ansvar i kassan.

Att scanna och betala själv i kassan när du handlar blir allt vanligare. Det fanns en farhåga att stölderna skulle öka i och med detta.

Varje år sker det stöldbrott i handeln för sex miljarder kronor i Sverige, och allra värst är det under december månad. Då stjäls det för en miljard kronor enligt statistik från Svensk handel.

Men ändå väljer många butiker att "öppna upp" i kassaområdet så att kunderna lätt kan gå ut och in och själva scanna in varorna och betala.

På ombyggda och nyinvigda Coop på Asecs i Jönköping var man bland de första med "shop express" 2002 där kunden går omkring med en egen dosa som man scannar varorna med i butiken. I samband med nyöppningen i oktober införde butiken även självscanning och utcheckning i kassan.

– Ju mer vi öppnar upp desto bättre. Vi visar att vi litar på kunden. Visst kan man fuska, men vi har ju slumpvis avstämning och de flesta kunder är ju ärliga och det bygger på förtroende, säger Johan Rossing, butikschef på nya Coop.

Han har inte någon statistik på hur mycket det stjäls för i butiken, men det finns ju förstås alltid personal ute i butiken och förtroende föder ärlighet.

En av kunderna, Christian, håller med:

– Ärlighet varar längst. Det känns bra att de litar på en.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".