Sverige kan få snabbtåg år 2035.
Sverige kan få snabbtåg år 2035. Foto: TT

Förslaget: Sverige bör låna för snabbtågen

4:50 min

Sverige kan få snabbtåg redan år 2035 – men då krävs det att staten lånar för projektet.

I dag presenterades resultatet av Sverigeförhandlingen för regeringen. Där föreslår man en lånefinansiering via Riksgälden för det kanske viktigaste och mest omfattande projektet som förhandlingen har överlagt med kommunerna om: Nya höghastighetståg i Sverige.

Om staten finansierar bygget via lån kan höghastighetsbanan vara i drift redan år 2035, enligt utredarna. Väljer man en annan finansieringsmodell finns det risk för att bygget drar ut på tiden.

Catharina Håkansson Boman, en av förhandlingspersonerna, säger att kommittén håller fast vid att en höghastighetsbana mellan de tre storstäderna ska byggas för en hastighet på 320 kilometer i timmen. Och det får inte ta för lång tid att förhandla fram den.

Trafikverket anser att det blir för dyrt och har förordat en bana för 250 kilometer i timmen.

– Vi föreslår att den ska finansieras med ett eget anslag, säger Håkansson Boman på pressträffen och tillägger att årskostnaden för en 320-bana skulle bli 8,5 miljarder på 35 år och 7,4 miljarder på 45 år.

Catharina Håkansson Boman bekräftar att de avtal som Sverigeförhandlingen har sytt ihop de senaste åren med kommuner längs den tänkta höghastighetsbanan mellan Stockholm och Göteborg samt Stockholm och Malmö bygger på att det är en bana för 320 kilometer i timmen som ska byggas. Och den ska byggas snabbt.

Kommunerna har i gengäld lovat att bidra med tiotusentals bostäder, väginvesteringar och andra installationer som behövs i anslutning till banan.

– Det är olyckligt om vi inte bygger snabba tåg, det gör man i andra länder, säger Catharina Håkansson Boman.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista