En skylt där det står "turistbyrå".
1 av 2
Synen av en sådan här skylt är snart ett minne blott på Visingsö och i centrala Jönköping. Foto: Ewa Malmsten/Sveriges Radio.
Johan Lind
2 av 2
Johan Lind är destinationsutvecklare på Destination Jönköping. Foto: Amanda Gustafsson/Sverigesradio.
Jönköping/Visingsö

Turistbyråer lägger ner – trots ökad turism

Johan Lind, destinationsutvecklare: Besöken till turistbyråerna har minskat kraftigt
3:06 min

Turistbyråns centrala roll som informationsplats är förbi – det menar Destination Jönköping som nu lägger ner sina turistbyråer i Jönköping och på Visingsö.

Trots att turistnäringen ökat i Jönköping stadigt senaste åren väljer nu Destination Jönköping att lägga ner sina turistbyråer på Södra Strandgatan i Jönköping och i hamnen på Visingsö. Istället kommer Destination Jönköping att satsa på mobilitet med turistvärdar som rör sig runt i kommunen och även digitalt. En anledning till omorganiseringen är att turister numera i huvudsak använder digitala kanaler för att få tips, inspiration och svar på frågor.

– Vi har under flera års tid sett att besöken till turistbyråerna minskar. Samtidigt har vi fler och fler besökare i kommunen, säger Johan Lind, destinationsutvecklare och projektledare på Destination Jönköping.

På Visingsö kommer lokala näringsidkare att fungera som så kallade Infopoints där de kan hjälpa besökare med de vanligaste frågorna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".