Tjej med blomsterkrans
1 av 2
Bianca Ingrosso är en av våra stora kvinnliga influencers. Foto: Fredrik Sandberg/TT.
Kille med mössa och solglasögon som står utomhus
2 av 2
Hockeyspelaren Robin Figren gör succe även på sociala medier. Foto: Sofie Carme/Sveriges Radio.
Jönköping

Fler killar – men tjejerna dominerar som influencers

2:05 min

Trenden med influencers verkar vara här för att stanna. Branschen domineras av tjejer, men fler killar börjar nu synas i flödet.

Sociala medier som Facebook, Instagram och Twitter finns i de flestas liv i dag. Och vissa tjänar pengar på att driva sina konton.

Den som har många följare kan vara en intressant samarbetspartner för olika företag, som vill sälja produkter. I dag ser vi att många av de stora kontona drivs av tjejer. Inte sällan handlar det om livsstil, skönhet eller resor och personliga inlägg varvas med reklam.

Nu börjar även fler och fler killar synas i flödet. En av dessa är hockeyspelaren Robin Figren som till vardags spelar i HV71. 

Vid sidan om sin sport är han väldigt aktiv på sociala medier och senaste året har han börjat samarbeta med företag som vill att han gör reklam för deras produkter.

– Det har mest funnits tjejer som varit stora, men det börjar komma in fler och fler män och killar som börjar anamma lite det där.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".