Jönköping

Politiker självkritiska efter gladiatorfiaskot

1:55 min

Den misslyckade utställningen om Gladiatorerna kunde ha stoppats bara några månader innan den ägde rum, framgår av en skrivelse från Ann-Marie Nilsson.

I en skrivelse till revisorerna, som nu granskar utställningen, skriver Ann-Marie Nilsson (C) ordförande i bolaget att projektet var för stort för bolaget Destination Jönköping och att de inte klarade av det. Framförhållningen borde varit bättre och man borde ha jobbat tidigare med att sälja in gruppresor.

Hon skriver också att styrelsen hade kunnat stoppa utställningen i december 2017, så sent som fem månader innan den öppnade men det skulle ha kostat två miljoner kronor. Så stor trodde man inte att förlusten skulle bli. Men den blev mycket större.

P4 Jönköping har tidigare granskat utställningens ekonomi, där pengar lagts på stora inköp av souvenirer som inte såldes, rekordstor marknadsföringsbudget på Facebook och Google, och konsulter som togs in utan att man använde alla deras råd.

Trots att förarbetet pågått i flera års tid så låg bolaget efter med skolbokningar. Destination Jönköping räknade med omkring 20 000 besökare genom skolor, men bara en bråkdel kom. Totalt hade man räknat med över 70 000 besökare för att gå runt, men istället kom 9000 och projektet gick med brakförlust.

Ann-Marie Nilsson skriver till revisorerna att bolagets uppgift är att försöka stärka Jönköping som turistmål och att beslutet att ta hit utställningen var ett nytt grepp för att stärka Jönköping som mötesplats inom kulturområdet.

Hon har efter den misslyckade utställningen initierat en egen utredning där kommunens externa konsulter granskar bolagets rutiner, samtidigt så fortsätter lekmannarevisorerna sin fördjupade analys. De väntas svara på skrivelsen i början av februari. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista