Brandman bekämpar brand i en bil.
Ny teknik ställer nya krav på kunskap hos räddningstjänsten. Foto: Johan Nilsson/TT
Ny teknik

Svårt hantera bränder i elbilar

1:35 min

– Det som skiljer mot en vanlig bil är att det bildas en giftig fluorvätesyra som är ruggigt giftig, säger brandmannen Peter Johansson Fritz.

Allt fler köper elbilar, enligt statistik från Statistiska centralbyrån var cirka 13 procent av nybilsregistreringarna el- eller hybridbilar. Men om de börjar brinna innebär de en större fara för både passagerare och för räddningspersonal som ska släcka branden. Framför allt är det de gifter som kan bildas om elbilens batterier brinner som gör situationen farlig.

– Det krävs en oerhört liten koncentration för att fluorvätesyran ska göra skada och den är långverkande, säger styrkeledare Peter Johansson Fritz vid räddningstjänsten i Vetlanda.

Kunskaperna för att kunna hantera en brand i en elbil är bristfälliga men ny information kommer löpande från bland annat Myndigheten för samhällsskydd och beredskap samt från tillverkarna. 

– De jobbar ju på att ta fram hur vi ska agera vid den här typen av bränder så vi kan göra rätt åtgärder.  

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista