Konsument

Barnläkaren: Cyniskt ha extrapris på lösgodis veckan innan påsk

2:05 min

Lösgodis säljs till extrapris redan nu – en vecka innan påsk. Inte bra för folkhälsan och butikerna borde ta ansvar, menar barnläkare Maria Lindh.

Påsken är av många förknippad med godis i massor. Det vet förstås handlarna om och redan den här veckan – veckan innan påsk – är det extrapris på lösgodis hos många av de stora jättarna.

– Ur min synvinkel, ur ett hälsoperspektiv, är det helt absurt, därför att det gör att du handlar godis i massor den här veckan och sen äter du upp det och så handlar du godis nästa vecka dessutom för att det är påsk, säger barnläkare Maria Lindh från Jönköping.

Alla Lidl-, Netto- och Willysbutiker och många av Icas butiker i landet har extrapris på lösgodis den här veckan. Strategin är inte ny; genom att sänka priset på godis veckan innan påsk maximeras försäljningen, eftersom kunderna nästa vecka köper godis ändå.

På Ica Maxi i Jönköping, där Henrik Stamborg är butikschef, kostar lösgodiset den här veckan 39:95 kronor kilot.

– Vi förväntar oss att sälja ungeför 15-16 ton lösgodis fram till påsk. Det är stora volymer, berättar han.

Han håller inte med om kritiken från Maria Lindh.

– Vi tar självklart ansvar för folkhälsan genom att sälja mycket frukt och grönt och hälsoprodukter, men just till påsk vet vi att kunden gärna vill ha godis. Det är alltid kunden som har valmöjligheten när de kommer till oss.

– Jag tycker det är cyniskt att man har lockpriser på godis, säger Maria Lindh.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista