Kommunernas reklamkampanjer har ingen effekt

Hälften av Sveriges kommuner driver kampanj för att öka inflyttningen. Nu påstår forskare att kampanjerna inte har någon effekt, det är annat som styr inflyttningen.

Grums är en av kommunerna som har använt sig av Tv-reklam, där har inte inflyttningen ökat efter reklamen.

Reklamkampanjerna kostar Sveriges kommuner 50 miljoner kronor per år. Nu påstår forskare att kampanjerna inte har någon mätbar effekt. Man tror att en marknadsföringskampanj ska få antalet inflyttade öka men jämför man med kommuner som inte marknadsför sig gör det inte det säger Tomas Niedomysl, bostadsforskare vid Uppsala universitet.

Grums kommun har under de senaste två åren lagt 200 000 på marknadsföring, trots en kärv ekonomi.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".