Karlstad, Hagfors och Torsby flygplatser bör få fortsatt stöd

Flygplatserna i Karlstad, Hagfors och Torsby bör få fortsatt statligt stöd. De tre flygplatserna betraktas som regionalt strategiska flygplatser och ska även i fortsättningen få statlig driftersättning.

Förslagen läggs fram i den flygplatsutredning som idag presenterades för infrastrukturminister Åsa Torstensson.

I förslaget sägs att stödet från staten för de regionalt strategiska flygplatserna bör vara upp till 75 procent.

Flygplatsutredningen föreslår att Arlanda, Bromma, Landvetter, Malmö, Arvidsjaur, Kiruna, Luleå, Umeå, Visby och Östersund ska ses som nationellt strategiska flygplatser. Regionalt strategiska flygplatser är Göteborgs city, Gällivare, Hagfors, Halmstad, Hemavan, Jönköping, Kalmar, Karlstad, Kramfors, Kristianstad, Linköping, Lycksele, Mora, Oskarshamn, Pajala, Ronneby, Skavsta, Skellefteå, Sundsvall, Sveg, Torsby, Trollhättan, Vilhelmina, Växjö, Ängelholm, Örebro och Örnsköldsvik

Flygplatserna i Borlänge, Norrköping, Storuman och Västerås föreslås ingå i kategorin övriga flygplatser, som enligt utredaren inte ska få någon statlig driftsersättning.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".