Landstinget har inte gjort nog för vårdgarantin

Landstingsstyrelsens åtgärder och beslut har inte varit tillräckliga när det gäller att uppfylla vårdgarantin. Det konstaterar revisorerna i landstinget efter en granskning.

En god tillgänglighet i vården är för oss medborgare en av de viktigaste uppgifterna för landstinget, och frågor om vårdgarantin finns ofta med på dagordningen när lednigsgruppen har sammanträde, men inte när det gäller fördelning av resurser.

Ingen division inom landstinget uppfyller vårdgarantin fullt ut och vissa verksamheter redovisar i senaste mätningen till och med en försämrad tillgänglighet jämfört med tidigare mättillfällen.

Den utvidgade vårdgarantin infördes 1 november 2005 och innebär att en patient ska få kontakt med vårdcentral samma dag kontakt söks.

Läkarbesök inom sju dagar och besök inom den specialiserade vården - om det behövs - inom högst 90 dagar och efter beslut om behandling skall den erbjudas inom högst 90 dagar.

Det finns information om vårdgarantin bland annat på landstingets hemsida på nätet, men revisorerna anser att landstinget borde ha informerat allmänheten på ett mer aktivt sätt.

Revisorerna betonar också vikten av att landstinget har en strategi för hur vårdgarantin hanteras i den egna verksamheten eftersom många utnyttjar valmöjligheten att söka sig till andra landsting och att dessa kostnader under årets första åtta månader överstiger årsbudgeten med 33 procent.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".