Torsby försvarar flyglinjen till Arlanda

Håkan Laack, socialdemokrat och ordförande i kommunstyrelsen i Torsby, menar att flyglinjen mellan Torsby och Hagfors och Arlanda behövs. Som vi rapporterat tidigare menar miljöforskare vid KTH att inrikesflyg på kortare sträckor inte är motiverat i och med de stora koldioxidutsläppen.

Flyglinjen från Torsby kostar dessutom skattebetalarna 18 miljoner kronor per år i statliga och kommunala bidrag.

Flyglinjen mellan Torsby och Hagfors och Arlanda släpper ut nästan 200 kilo koldioxid per passagerare och resa. Att ta tåget från Torsby till Stockholm tar ungefär 1,5 timme längre, men utsläppen blir bara ett kilo koldioxid per person.

Flyglinjen har i genomsnitt bara sex passagerare per tur, men kräver stora statliga och kommunala bidrag - hela 3 700 kronor per passagerare.

Mikael Karlsson, ordförande i Naturskyddsföreningen och energiforskare vid Karlstads universitet, tycker inte att flyg på sådana relativt korta sträckor är motiverat - och än mindre är stödet till dem.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".