Lång telefonväntan för besked

De som försökt ringa till försäkringskassans kundtjänst den senaste tiden har ofta fått beskedet att hundratals personer står dem före i kön, och väntetider på runt en halvtimme är inte ovanliga.

Orsaken till att telefonköerna är så långa är att sedan försäkringskassan i början på året blev en enda myndighet och inte uppdelad länsvis, så måste hela verksamheten organiseras om - inklusive växel och kundtjänst. Elisabeth Hultengren, chef för försäkringskassans telefonkundtjänst, säger att det tar en tid att bygga upp verksamheten som det är tänkt, med bättre kundservice och mer hjälp i framtiden. Under sommaren ska det ha skett en markant förbättring, tror Elisabeth Hultengren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".