Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Lång telefonväntan för besked

Publicerat onsdag 28 maj 2008 kl 09.10

De som försökt ringa till försäkringskassans kundtjänst den senaste tiden har ofta fått beskedet att hundratals personer står dem före i kön, och väntetider på runt en halvtimme är inte ovanliga.

Orsaken till att telefonköerna är så långa är att sedan försäkringskassan i början på året blev en enda myndighet och inte uppdelad länsvis, så måste hela verksamheten organiseras om - inklusive växel och kundtjänst. Elisabeth Hultengren, chef för försäkringskassans telefonkundtjänst, säger att det tar en tid att bygga upp verksamheten som det är tänkt, med bättre kundservice och mer hjälp i framtiden. Under sommaren ska det ha skett en markant förbättring, tror Elisabeth Hultengren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".