Nya regler upprör lärare

Från och med i höst så gäller nya regler för lärare i grundskolan. Om föräldrarna önskar, måste lärarna en gång per termin lämna skriftliga omdömen om varje elev med start redan i första klass.

Än så länge är det oklart hur de skriftliga omdömena kommer att se ut i praktiken. Lärarna har inte fått någon tydlig information om hur omdömena ska utformas annat än att om rektorn vill, så kan de ges i betygliknande former. Under hösten är det tänkt att lärarna ska utbildas i frågan.

Maria Zsigo, lärare i årskurs tre på Stodeneskolan i Karlstad, säger att föräldrarna är nöjda med den information som de får redan idag och att det nya systemet med skriftliga omdömen för med sig risker.
- Ibland så låter det som om vi idag inte ger omdömen alls, men vi bedömer ju eleverna varje dag i skolan. Vi har en mängd mätstationer på de olika årskurserna och utifrån dem så bedömer vi om det är någon som behöver extra resurser.
Maria Zsigo säger också att det är svårt att ge kortfattade skriftliga besked till föräldrar om att deras sjuåring, som precis har börjat skolan, och som kanske har tagit tid på sig i sin utveckling, inte har nått sina mål som de ska.
- Det kan snarare vara att stjälpa eleven än att lyfta fram den, som jag tycker att vi har andra möjligheter att göra.
En annan oro, som Maria Zsigo uttrycker över att ge skriftliga bedömningar till så unga elever är att lärarna kanske kommer att ge fler prov för att få fram elevernas kunskaper tydligt, svart på vitt.
- Då riskerar vi att eleverna läser bara för att klara proven. Och det är ju inte den typen av gammal skola som vi vill ha. Utan vi vill ju att eleverna ska lära sig för sin egen skull och att de har ett intresse för sitt eget lärande.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista