Representanter för företagen och vägverket hoppas på miljövinster och en levande landsbygd till följd av samdistribution av dagligvaror.

Samarbete för bättre service och miljö

Nu ska tre av länets största leverantörer av dagligvaror börja samarbeta. Samdistribution ska leda till bättre miljö och underlätta för närproducerad mat att nå ut i länet.

Varje år kör Konsum Värmland, Milko och Färskvarucentralen 243 000 mil på de värmländska vägarna när de kör ut varor i länet. Och trots de många milen är det svårt att få ut varorna i glesbygden. Så nu ska företagen samarbeta och målet är att nå ut till fler kunder, hjälpa till med distributionen av närproducerad mat och att minska utsläppen av koldioxid.

– Vi ska försöka hitta ett bra system för de här tre företagen under våren, som gör att varor kan distribueras längst ut i glesbygden i Värmland, säger projektledaren Peter Thörn på NTF.

– Sen skulle vi vilja att fler företag ansluter sig så att transportmöjligheterna ökar för den närproducerade maten som finns på ett 50-tal ställen runt om i länet, säger Peter Thörn.

Förutom en bättre service till boende i glesbygden och miljövinster så hoppas företagen att samdistributionen kommer att leda till lägre kostnader, även om det kan dröja ett tag innan verksamheten bär sig utan ekonomiskt stöd utifrån.

Projektet kommer att hålla på i tre år och kosta omkring 2,7 miljoner kronor, varav hälften finansieras av EU. Sedan ska det förhoppningsvis rulla på ändå, utan ekonomiska bidrag.

På sikt kommer de tre företagen att skaffa gemensamma lastbilar med alla loggorna synliga på sidorna.

Laila Carlsson
laila.carlsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".