Fjordkraft lovar bättring

Den avreglerade elmarknaden har ofta inneburit stora svårigheter för konsumenterna. Ett av de värsta exemplen är det norska elbolaget Fjordkraft som har runt 40 000 svenska kunder.
Fjordkraft har sitt svenska säte i Sollentuna men där finns ingen kundorganisation och många av kunderna har fått helt felaktiga räkningar från bolaget. Det kan röra sig om felaktiga krav på tiotusentals kronor och kunderna har inga möjligheter att få kontakt med bolagets kundtjänst i norska Bergen. Men Lars Larsson, styrelseledamot i bolagets svenska del lovar nu att ingen som fått en felaktig räkning med förfallodag idag behöver riskera inkassokrav om man inte betalar. Vidare lovar han att Fjordkraft ska bygga ut sin kundservice så att kunderna ska kunna få kontakt med bolaget.
Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista