Nätköpta klappen kan dröja för länge

Tiden innan jul är högsäsong i internetbutikerna. Men det finns anledning att se upp, det säger Sandra Arvidsson konsumentvägledare på Rådrummet i Karlstad.

– Det första man bör kolla är vem man handlar med. Sen kan det vara en idé att kolla på sökmotorer hur företagen skött sig tidigare och om det finns mycket klagomål, säger hon.

Man bör också kolla om det finns olika betalningsalternativ. Kan man bara betala i förskott ska man vara uppmärksam. Det kan vara värt att betala en extra summa för att få betala mot faktura också, tycker Sandra Arvidsson. Om företaget skulle gå i konkurs kan det vara svårt att få ut några pengar. Att företaget har pressade priser kan också vara en varningssignal om att en konkurs hotar.

Handlar man på sajter i utlandet är det andra regler som gäller. I Sverige har man till exempel 14 dagars ångerrätt, i EU 7 dagar och i USA gäller respektive lands regler. Skatter och andra avgifter kan tillkomma.

Just kring jul är det många som hör av sig till Rådrummet när deras julklappar inte kommer.

– De har kanske beställt varor för att ge i julklapp och så kommer julen och man inte fått några varor och då vill de ha reda på möjligheter att avbeställa varan, säger Sandra Arvidsson.

Man kan häva köpet, bara man varit noga med att i förväg avtala leveranstid. Man kan till exempel skriva att man inte är intresserad av varan om den inte kommer innan jul. Annars är det den leveranstid som näthandeln angett som gäller. Står det ingenting alls, så har handlaren 30 dagar på sig att skicka den, säger Sandra Arvidsson.