Anders Gustafsson ska granska hur julmusiken i affärerna påverkar oss. Foto: Zin Jägersand/SR Värmland
Karlstads universitet

Julmusiken i affärer ska undersökas

Hur påverkar affärernas julmusik oss när vi handlar julklappar? Det ska en grupp Karlstadforskare ta reda på. Julmusiken är inte bara ett positivt inslag i kommersen innan jul. Det säger Anders Gustafsson, professor i företagsekonomi, på Karlstads universitet.

– Problemet är att många butiker spelar den så ofta att personalen blir trött på den helt enkelt. Och har du irriterade personer i butiken kommer kunderna att få sämre service, säger han.

Och enligt Anders Gustafsson tröttnar även kunderna på musiken.

– Det är ofta samma musik som förekommer i väldigt många butiker.

Den mesta forskning som tidigare gjorts har genomförts i laboratoriemiljö men nu ska en grupp forskare på Centrum för Tjänsteforskning på Karlstads universitet utföra studier i butiksmiljö.

Och att musik på olika sätt påverkar oss är det ingen tvekan om. På Bergviks köpcenter i Karlstad har man med hjälp av pulssänkande musik på parkeringen, halverat antalet anmälda parkeringsskador i år, jämfört med förra året.

Men att musiken påverkar oss på ett direkt sätt så att vi handlar mer, är inte säkert, säger Anders Gustavsson.

– Däremot kanske man handlar annorlunda. Och så är det ju viktigt att om man trivs i en butik så kommer man tillbaka, säger han.

Forskningen är initierad av butikskedjan Expert och musikföretaget MusicPartner och kommer också att användas i ett kommersiellt syfte. Trots det menar Anders Gustavsson att man ändå kan behålla sin integritet som forskare.

– Vi kan tycka vad vi vill, men för oss handlar det bara om att försöka förstå det här fenomenet och se vad som utlöser mekanismerna bakom, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista