Hanna Andersson, Andrea Elfman och Viktor Sjöberg var glada efter priset för årets affärsplan. Foto: Andreas Ruuth
Karlstad

Badmössa för mat årets affärsplan

Nu har årets bästa Värmländska affärsplan utsetts. Det handlar om Ung företagsamhet och gymnasieelver som under ett år startar och driver ett riktigt företag. Och det vinnande förslaget är en slags badmössa för mat.

I affärsplanen ska UF-företagen beskriva marknaden men också det ekonomiska hur mycket måste sälja för att gå i hop.

– Det känns jätteskönt, det är kul att få respons över att man gjort någonting bra, säger Hanna Andersson från Sundstagymnasiet, som är en av tre medlemmar i Plastic UF Fantastic.

Tillsammans med Andrea Elfman och Viktor Sjöberg vann Hanna Andersson årets Värmländska affärsplan. Deras affärsidé går ut på att sälja en återanvändbar hätta av plast som man kan använda för att täcka över en bunke, och det i stället för till exempel plastfolie.

– Vår idé är mer miljövänlig eftersom det är tjockare plast och den går att tvätta säger Hanna Andersson.

UF-företagen läser eleverna som kurs på gymnasiet eller som projektarbete och de jobbar med att starta och driva ett företag under ett år. Affärsplanen ligger till grund för företaget och är en del i Ung företagsamhets arbete att få fler unga att prova att driva företag. Plastic UF fantastic vann bland totalt cirka 90 inskickade bidrag.

Sundsteleverna är nu Värmlands representant vid SM i ung företagsamhet i maj och det i kategorin affärsplan. Och ung företagsamhet ger resultat för framtiden.

– 23 procent av eleverna som har drivit UF företag startar eget företag inom tio år, med i genomsnitt fyra och en halv anställd, säger Ejub Bicic skolansvarig på Ung företagsamhet i Värmland.

Andreas Ruuth
andreas.ruuth@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista