1 av 2
Snöröjningslok TC 294 årsmodell 1967 röjer spåren foto: Charlotta Andersson/SR Väst
2 av 2
Snödrivor på tre meter har Tommy Erlandsson röjt undan med sitt lok.

Gammalt lok får nytt liv

Det krävs stora resurser för att frilägga Sveriges alla järnvägar ifrån snö. Därför har Banverket tagit hjälp av ett snöröjningslok från sextiotalet som Dal - Västra Värmlands Järnväg äger.

– Som det ser ut nu är läget akut, med tanke på all snö vi har fått, säger Tommy Erlandsson, som kör loket i trakten av Mellerud i dag. Så vartenda snöfordon som finns behövs verkligen.

Snöröjningsloket Tc 294 skulle skrotas, som så många andra av samma typ, för en del år sedan men efter några turer hamnade det hos kommunägda Dal-Västra Värmlands järnväg.

Och vid snörika vintrar hyr Banverket intjänsterna. Och loket som klarar snö och kyla är byggt i regionen.

– Ja, det är ju lite roligt, det är byggt i Trollhättan på dåvarande Noab. Dessutom är det det först tillverkade av den här typen. Från början var det en prototyp, säger Tommy Erlandsson.

Sedan i söndags har loket varit i gång och röjt till Öxnered och upp till norska Kornsjö. Kanske blir det sammanlagt två veckors snötjänst för det gamla loket. Och det var dramatiskt vid snöröjningen av spåren.

– Ja, det var spännande kan man säga. På sina ställen var det upp till tre meter, säger Tommy Erlandsson.

Läs också

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".