Kil

Ännu ingen gripen för bankrån

1:27 min

På Nordeas huvudkontor i Stockholm ser man mycket allvarligt på rånet mot deras lokalkontor i Kil i går. Man har skickat dit en krisgrupp som ska hjälpa traumatiserad personal och chockade kunder. Från tidigare erfarenheter så vet man att vissa blir märkta för resten av livet av en sådan här händelse.

– Det är naturligtvis mycket, mycket allvarligt. Det är helt oacceptabelt, säger Nordeas informationschef Helena Östman.

På Nordea har de en stödgrupp som alltid rycker ut för att hjälpa både personal och kunder. I stöldgruppen ingår både psykologer och personal som själva tidigare utsats för rån.

– Jag tror att det är svårt att föreställa sig vilket trauma som både personal och kunder utsetts för när de drabbas av ett rån. Vi har personal som aldrig kommer tillbaka till jobbet igen, på grund av det trauma och övergrep som de utsätts för i ett bankrån, säger Helena Östman.

Hon menar också att man ser rånet i Kil som ännu ett bevis för att det är rätt av Nordea att gå mot en helt kontantfri verksamhet. Tanken är att bankerna ska bli helt fria från rån genom att inte hantera fysiska pengar. Istället ska kunderna bara använda digitala service som finns tillgängligt på internet.

Men något datum för när alla Nordeas kontor i Värmland blir kontantfria kan inte Helena Östman säga.