1 av 2
Suzanne Palmquist, projektledare för En levande Finnskog - vårt felles ansvar. Foto: Lennart Nordenstein/P4 Värmland.
2 av 2
Finngård. Foto: Lennart Nordenstein/Sveriges Radio.

Än lever Finnskogen

"Man efterfrågar det vilda och en annorlunda semester"
1:23 min

Det starkaste varumärket för att utveckla Finnskogen är motti och fläsk, följt av naturen, och byggnader. Finnskogen är hotad, men det finns hopp om nytt liv.

Undersökningen som har pågått under tre års tid, har kostat 8,6 miljoner och avslutas om en vecka.

Det är en av de största undersökningarna som gjorts av hela Finnskogen där över hundra besöksmål kartlagts.

Men det finns också hot mot Finnskogens atrraktionskraft, bland annat så håller flera gamla finngårdar på att ruttna bort. Avvfolkning är ett annat hot enligt rapporten En levande Finnskog - vårt felles ansvar. Men än är hoppet inte ute.

– Det finns en kraft, det finns folk som vill mycket och det finns besökare som efterfrågar upplevelser i Finnskogen, säger Suzanne Palmquist, projektledare för En levande Finnskog - vårt felles ansvar.

– Det finns goda möjligheter att få nya entreprenörer att satsa och nya familjer att flytta hit.

EU har betalat hälften av rapporten, resterande kommer bland andra från berörda regioner i Norge och Sverige, ett flertal kommuner i Mellansverige, och Värmlands museum. Projektet har också mynnat ut i den första kompletta bokpresentationen av över 100 besöksmål i Mellansverige med anknytning till Finnskogen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".