Den nya Saabbilen som ska tävla i TTA-serien. Illustration: Peter Mild Design/Dan Hambe.
Motorsport

Premiärdags för nya racingserien

Idag är det dags för premiären av TTA, utbrytarserien som nu gör att det finns två racingserier i Sverige.

Den redan kända STCC hade premiär förra helgen medan den nya TTA har premiär på Gelleråsen i Karlskoga idag. P4 Värmlands Mats Fagerström bevakar premiären för Radiosportens räkning.

– TTA står för Touring Car Team Association och har försvenskats till TTA-Elitserien i racing, berättar Mats Fagerström. Till skillnad från STCC har de ingen SM-status. I STCC kör man med fabriksbilar där exempelvis en BMW är en BMW och en Volvo är en Volvo.

I TTA ser alla bilar likadana ut under skalet , egentligen byggda för Renault Megane Trophy och utrustade med en Nissan V6-motor. Skalet utanpå är hämtade från Volvo, Citroen, BMW och Saab, så kallade replicas.

– Att det blev en racingserie till berodde på att toppteamen inte kom överens med STCC om reglementet för 2012, säger Mats Fagerström. De ville ha andra bilar och tyckte att reglerna var orättvisa. I ställer för samarbete är man nu väldigt långt från varandra.

Men finns det verkligen plats för två racingserier?
– Nyhetens behag finns alltid. Men på sikt kan detta bli ödesdigert för svensk motorsport då det är samma publik och samma sponsorer man vänder sig till. Dessutom ligger två av tävlingshelgerna på samma datum i sommar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista