Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/
Skywayskonkursen

"Resegarantin gäller"

Publicerat tisdag 22 maj 2012 kl 12.44
Lina Sångberg, jurist på Konsumentverket. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.

Den som bokat en resa med Skyways kan få tillbaka pengarna för biljetten. Enligt Konsumentverket finns det olika vägar beroende på hur resan betalats.

– Om man köpt resan med ett kreditkort kan man vända sig till sin bank för att få tillbaka pengarna. Det är konsumentkreditlagen som reglerar den rätten. Har man köpt resan med något annat kort får man helt enkelt höra med sin bank för att höra vilka regler som gäller för just det kortet , enligt Lina Sångberg, jurist på Konsumentverket.

– Har man köpt en paketresa så ska man vända sig till sin researragören för att få en ersättningsresa. Om inte researrangören gör det har man rätt att få ersättning från resegarantin som varje arrangör är skyldig att ställa, säger Lina Sångberg.

Lina Sångbergs råd till konsumeter är att de ska hålla sig uppdaterade på Konsumentverkets och Skyways hemsida.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".