Undersökning från Konsumentverket

Nätbutikerna slarvar med information till kunder

2:35 min

Hälften av företagen som säljer saker på nätet slarvar med information som de enligt lag ska ge till konsumenten, och i värsta fall ger de till och med felaktiga uppgifter. Det visar en granskning som Konsumentverket gjort av 413 svenska butiker på nätet.

Och det finns mycket som e-handlare måste visa på sin webbsida.

– Du måste lämna information om namn och adress, om varans egenskaper och om ångerrätten, säger Emma Hedge, jurist på Konsumentverket. I den här granskningen så är det med ångerrätten som vi sett de största bristerna.

Fler än hälften av de 413 företagen Konsumentverket granskat har felaktig eller ingen information om ångerrätten på sin webbsida. Det kan handla om att de skriver att ångerrätten är kortare än 14 dagar eller har för höga krav på hur varan ska skickas tillbaka vid retur. Och det här kan bli dyrt för konsumenten.

– Konsekvensen kan bli att du inte är medveten om att du har rätt att skicka tillbaka en vara som du har beställt, och därmed blir fast med en produkt som du egentligen inte vill ha. Det kan också va en ekonomisk konsekvens att du inte får tillbaka alla pengar som du har rätt att få tillbaka, till exempel kostnader för frakt.

Tomas Hedman

Tomas Hedman.

tomas.hedman@sverigesradio.se
054-777 26 57

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista