Vann i allmänna reklamationsnämnden - slipper betala felaktigt badrum

1:37 min

Antalet anmälningar från missnöjda konsumenter till Allmänna reklamationsnämnden har ökat med 30 procent mot förra året. Långt ifrån alla som klagar får rätt. Men en som fått det är Kent Bengtson i Karlstad. En firma började renovera hans badrum februari 2010 och mycket gick fel. Hans badrum måste nu göras om från grunden.

– Det tog tio veckor, men skulle tagit tre. Och sedan fick jag se alla felen. Jag tog hit en besiktningsman som dömde ut allt, säger Kent Bengtson.

Hantverkarna började arbeta i februari 2010, men arbetet drog ut på tiden. De tre veckor som renoveringen skulle ta blev tio. Och när badrummet till slut var färdigt upptäckte Kent Bengtson en mängd fel. Bland annat är kakelplattor snett uppsatta, det saknas kakelfogar på flera ställen och elen är feldragen. Anticimex kommer och besiktar badrummet och dömer ut arbetet som icke fackmannamässigt utfört.

Kent Bengtson anmäler företagaren till Allmänna reklamationsnämnden som i mars i år ger honom rätt på alla punkter. Kent behöver inte betala någonting alls av fakturan på 136 000 kronor som badrummet kostade. Han måste inte heller låta företagaren göra om arbetet. Dessutom ska företaget betala Kent 45 000 i skadestånd, skriver Allmänna reklamationsnämnden i sitt beslut. Och Kent Bengtson blev överlycklig när beslutet kom:

– Det var ju fantastiskt. Jag jublade, säger han.

Men än har han inte sett till sitt skadestånd på 45 000 kronor, uppger han. Sveriges Radio Värmland har varit i kontakt med företagaren som avböjt att kommentera.

Foto: Therese Thorén/Sveriges Radio.

Therese Thorén

therese.thoren@sverigesradio.se
054-777 26 42

Klaga som konsument - så funkar det

Allmänna reklamationsnämnden mottog 9342 anmälningar förra året från missnöjda konsumenter. Det var cirka 30 procent fler än föregående år och anledningen till ökningen är främst att man numera kan anmäla via webben, uppger Allmänna reklamationsnämnden. Även i år ökar antalet anmälningar markant och antalet anmälningar kommer vid årets utgång att landa på en bra bit över 10 000, tror nämnden. Fram till 2011 fick konsumenten rätt i 43 procent av fallen. Flest anmälningar rör kategorierna bostad, elektronik och resor.

Klagomål på hantverkstjänster toppar listan över Konsumentverkets klagomålssammanställning som bygger på statistik från landets konsumentvägledare. Och så har det varit sedan mätningarna startade för fem år sedan.

Allmänna reklamationsnämnden gör ingen egen undersökning av bakgrunden till det anmälningarna gör, utan stöder sig på de uppgifter som parterna skickar in, som kan vara besiktningsprotokoll till exempel. När nämnden har fattat sitt beslut får båda parter uppge om den "förlorande" parten följt nämndens beslut.

Nämndens beslut är inte tvingande, utan en rekommendation. Om företag inte följer besluten riskerar de att hamna på Råd & Röns svarta lista. Om företaget meddelar att man följt beslutet men konsumenten menar att så inte är fallet, antecknas utslaget som "annat" hos Allmänna reklamationsnämnden och Råd & rön reder själva ut om företaget ska hamna på den svarta listan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista