Joakim Sveder, fabrikschef OLW. Foto: Sven Westerdahl/SR

Succé för osthjärtan från Filipstad

"Det har gått över förväntan"
1:28 min

Vid årskiftet fick OLW i Filipstad konkurrens på marknaden för ostsnacks. Samtidigt lanserade Filipstadsfabriken ett osthjärta och det har blivit en rejäl succé med 600 000 sålda påsar på fem veckor.

- Det är långt över förväntan, säger fabrikschef Joakim Sveder.

OLW i Filipstad är marknadsledande i Sverige på snacks och chips. Man levererar över 80 miljoner 200g påsar under ett år. Det finns cirka 120 anställda och ytan är lika stor som fyra fotbollsplaner. Melodifestivalen har höjt försäljningen i år och det väntade ostbågekriget med konkurrenten Estrella som drogs igång vid årsskiftet har OLW tjänat på.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".