1 av 2
Foto: Paul Sakuma/Scanpix
2 av 2
Erik Mattsson, Juridisk rådgivare på Konsument Europa. Foto:Torsten Gabrielsson/P4 Värmland

Konsument Europa efterlyser lurade konsumenter

Erik Mattsson, Konsument Europa: "Problemet har ökat mycket"
0:32 min

Konsument Europa har de senaste två åren tagit emot många klagomål från konsumenter som nappat på erbjudanden de har fått genom Facebook och sen fastnat i olika prenumerationer och abonnemang.

Nu efterlyser Konsument Europa exempel på sådana annonser för att kunna hjälpa konsumenterna. I de flesta fall har inte konsumenten sparat en skärmdump eller en kopia på annonsen. Nu vill Konsument Europa få tag i exempel på annonserna och länkarna de leder till.

För att Konsument Europa ska ha nytta av ditt bidrag behöver följande kriterier vara uppfyllda: annonsen ska finnas på Facebook, annonsen kommer från ett bolag i utlandet (eller om det inte går att ta reda på var bolaget finns någonstans), annonsen ska innebära t.ex. ett provpaket, ett välkomsterbjudande eller något annat som innebär en väldigt låg kostnad (inledningsvis).

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".