Anne Otto-Nemes och Catarina Segersten-Larsson (M). Foto: Hedvig Nilsson

En Värmlandsstrategi för ett skönare liv

"Vi vill markera tydligt att vi ska lyfta fram det positiva"
8:53 min

Ett skönare liv, det är visionen för Värmlands framtid som lagts fram i den nya Värmlandsstrategin. Det är Region Värmland som tagit fram en strategi för hur länet ska utvecklas de närmaste åren. Över 1000 personer har fått tycka till, och idag presenterades förslaget.

Fyra viktiga utvecklingsområden lyfts upp: livskvalitet för alla, fler och starkare företag, höjd kompetens på alla nivåer och bättre kommunikationer, exempelvis till Oslo.
- Det som är viktigt att komma ihåg att det här är hela Värmlands strategi och det är ett verktyg för att alla ska gå en gemensam väg, säger Anne Otto-Nemes, en av de tjänstemän som jobbat fram förslaget på Region Värmland.

- En av förutsättningarna är att vi håller ihop och blir överens om vad vi ska kraftsamla omkring och hitta våra gemensamma prioriteringar och då betyder det att vissa saker måste vi sluta med och vissa måste vi jobba hårdare för, säger Catarina Segersten Larsson (M), regionråd.

Strategin innehåller också en ny varumärkesplattform för Värmland - för alla som jobbar med marknadsföring av Värmland.
- Det handlar om vad Värmland ska vara känt för och vilka berättelser vi ska berätta utåt. Och då ska vi prata om Värmland som öppet, kreativt och handlingskraftigt, säger Anne Otto-Nemes.

Värmlandsstrategin, som sträcker sig mellan åren 2014-2020, ska nu ut på remiss.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".