Marika Örtqvist. Foto: Hedvig Nilsson/Sveriges Radio.

Undervisningen en tredjedel av lärarnas arbetstid

"Arbetsbelastningen för lärarna är på tok för stor"
8:03 min

Bara en tredjedel av lärarnas arbetstid läggs på undervisning i klassrummen, visar en ny undersökning från Skolverket.

En orimligt låg andel? Det är inte säkert, enligt Marika Örtqvist från Lärarförbundet, som dock vill minska lärarnas administrativa börda.

Skolverkets färska rapport Lärarnas yrkesvardag bygger på att 3600 lärare under ett dygn har skrivit dagbok.

I snitt går 34 procent av grundskollärarnas arbetstid till att genomföra undervisning. Cirka 10 procent används till att planera undervisningen, lika mycket till bedömning och dokumentation av eleverns utveckling, och 13 procent läggs på administrativt arbete.

Att en tredjedel av arbetstiden läggs på undervisning, själva kärnan i skolans verksamhet, kan låta överraskande lågt. Men enligt Marika Örtqvist, opinionsansvarig på Lärarförbundet i Värmland, behöver det inte vara en alltför låg andel.

– Om man jämför med Finland, som väldigt ofta tas upp som ett lysande exempel, så har man mindre undervisningstid där. Just för att möjliggöra att man ska få mer planeringstid till för- och efterarbete, säger Marika Örtqvist.

Det viktiga är att se över lärarnas samlade arbetssituation, menar hon, och hon vill bland annat minska den administrativa bördan.

– Rapporten bekräftar till stor del det vi redan vet, att arbetsbelastningen för lärarna är på tok för stor. Vi behöver se över hur arbetbelastningen ser ut.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".