Skolstarten viktig för handeln

Att skolorna nu drar igång, det glädjer handlarna. För många butiksinnehavare i detaljhandeln är skolstarten viktig, visar en färsk undersökning gjord av Svensk Handel.

Omkring hälften av handlarna tror på ökad omsättning under andra halvan av augusti, jämfört med motsvarande period förra året. Endast 15 procent tror på minskad försäljning.

Var tredje handlare satsar på marknadsföringsaktiviteter i samband med skolstarten. Många anpassar också sitt sortiment och säljer specifika produkter kopplade till skolstarten.

– Hösten är en nystart för de flesta. När det gäller barn och ungdomar är det främst skolsaker, men även vuxna passar på att förnya sig och köper kläder eller ny cykel, säger Helene Svanholm, ungdomskommunikatör på Svensk Handel till TT.

För sällanköpshandeln är skolstarten extra viktig. Över hälften av handlarna inom sällanköpshandeln svarar i undersökningen att försäljningen kring skolstarten är mycket eller ganska viktig för den egna butiken. För dagligvaruhandlarna är motsvarande andel 41 procent.

En undersökning från förra året visar att storsäljare inför skolstarten bland annat är ryggsäckar, cyklar, surfplattor, pennor, hänglås, gymnastikskor och armbandsklockor.

Undersökningen i siffror:

Av handlarna anser 12 procent att andra halvan av augusti, tiden kring skolstarten, är mycket viktig för deras butik. Bland sällanköpshandlarna anser 16 procent att tiden är mycket viktig.

48 procent av handlarna tror att försäljningen i år blir högre än under motsvarande period förra året. 15 procent tror på minskad försäljning.

31 procent av butikerna anpassar sitt sortiment och säljer specifika produkter kopplade till skolstarten.

Källa: Svensk Handel (TT)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".