Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Karlstadsföretag motar tidningsdöden i dörren

"Ztory gör det möjligt att nå ut till nya läsargrupper"
11 min
Staffan Svantesson på Ztory. Foto: Hedvig Nilsson

Ett Spotify för tidningsmagasin. Det vill Karlstadföretaget Ztory lansera med sin nya digitala tjänst som de lanserar i oktober.
- Affärsídén är enkel. Alla magasin på ett ställe med en tjänst och en prenumeration, säger en av drivkrafterna till Ztory, Staffan Svantesson.

I dagsläget ger tjänsten tillgång till cirka 250 olika magasin, som man kan läsa på sin dator, surfplatta eller android-telefon för 99 kr/mån. Flera stora förlag är med på båten.
- Jag är personligen inte så förtjust i begreppet tidningsdöden, förutsättningarna har aldrig varit så bra för tidningar, det gäller bara att våga satsa på de nya kanalerna, säger Staffan Svantesson.
Under sommaren har Ztory kört en testperiod.
- Vi ser att våra användare läser oerhört många fler magasin än vad de nånsin har gjort. Man får möjligheten att upptäcka nya titlar, säger Staffan Svantesson, som själv blev ganska förvånad när han såg i statistiken vilket magasin som fått mest läsare.
- Bamse, världens starkaste björn, ligger överlägset på första plats!
Att föräldrarna langar över surfplattan till barnen när de ska hålla sig lugna kan vara en förklaring, tror Staffan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".