Konsumentrådgivarna Ina Johansson och Jessica Fong granskar förlagsreklamen om jultidningar. Foto: Hedvig Nilsson
13 september 2013

Konsumentmakt - Jultidningar

Ina och Jessica granskar jultidningsreklamen
9:29 min

Nu har jultidningsförlagen skickat ut sin reklam till alla barn i säljbar ålder. I år är det fem olika förlag som konkurrerar om barnen med dyra premier och stort sortiment.

Men barn får enligt lagen inte sälja på egen hand. Det berättar konsumentrådgivarna Ina Johansson och Jessica Fong i Eftermiddags programpunkt Konsumentmakt. Vuxenmedverkan krävs, och som förälder bör man läsa det finstilta i utskicken.

Konsumentrådgivarna Ina Johansson och Jessica Fong har granskat utskicken från de fem förlag som erbjuder försäljning: Bra förlag, Svenska Jultidningsförlaget, Jultidningsförlaget, Fem förlag och Panda förlag.
- Det finns en branschöverenskommelse om måttfullhet i de här utskicken när man lockar med fina premier. Men den uppfylls kan man verkligen diskutera, säger Jessica Fong.

Många barn uppskattar att tjäna egna pengar med jultidningsförsäljning. Beata Svanegård och Axel Axelsson i P4 Värmlands barnpanel berättar:

Men för föräldrar är det kanske inte alltid lika kul. Eftermiddagspanelen, med Susanne Kielba och Joakim Gustafsson berättar om sina erfarenheter:

Konsumentmakt

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".