Foto: Patrik Lundin/Scanpix/SvD
Karlstad

Nya jobb när Konsumentverket startar ny konsumentvägledning

1:55 min

Regeringen satsar 60 miljoner i den kommande budgeten på en nationell konsumentupplysningstjänst. Där ska konsumenter kunna få rådgivning via telefon och på webben. Satsningen kommer att skapa nya arbetstillfällen i Karlstad.

– Det är ett glädjande beslut, inte minst för alla dem som i dag saknar konsumentupplysning i den egna kommunen. Nu ges alla möjlighet att på lika villkor få sakkunnig rådgivning. För Konsumentverkets del är beslutet historiskt och innebär nya uppgifter och nya utmaningar, säger Gunnar Larsson, Konsumentverkets generaldirektör och KO i en kommentar.

– I dag är det en halv miljon svenskar som saknar konsumentvägledning. Här måste staten ta ett ansvar när en del kommuner sviker. Konsumentverket får 80 000 kontakter varje år från förtvivlade svenskar som framförallt bor i kommuner där man inte har något konsumentstöd alls, säger ansvarig minister Birgitta Ohlsson.

Regeringen tänker satsa 60 miljoner under fyra år på att bygga upp och börja driva den nya nationella upplysningstjänsten som är tänkt att bli permanent. Där ska konsumenter kunna få svar på sina frågor via en webben och på telefon.

– I tjänsten för allmänna frågor ska man kunna få veta både sina rättigheter och skyldigheter inför och efter köp. Det kan handla om allt ifrån att man är missnöjd med en badrumsrenovering eller att barnens vinterkläder har gått sönder, berättar Birgitta Ohlsson.

Personalen på upplysningstjänsten ska kunna svara på enkla frågor medan de kniviga frågorna slussas vidare till de konsumentbyråer som finns inom olika branscher eller till kommunernas konsumentvägledare.

– Det här kommer innebära att kommunerna slipper de enklare konsumentvägledningssamtalen. Vi hoppas att konsumentvägledarena lokalt då ska kunna koncentrera sig på de tyngsta fallen, säger Birgitta Ohlsson.

Men det finns farhågor om att kommunerna ska dra ner på sin konsumentvägledning med hänvisning till att konsumenterna istället kan vända sig till den nya nationella upplysningstjänsten. Det säger Mattias Grafström som är vd för konsumentbyrån Telekområdgivarna. Det skulle drabba dem svagaste konsumenterna menar han.

– När det gäller dem som behöver allra mest hjälp så har vi stor hjälp av konsumentvägledningarna. De konsumenterna har verkligen behov av att träffa någon på plats. De har väldigt svårt att reda ut sin situation utifrån information på en webbplats eller genom att prata med någon allmänt på telefon, säger han.

Den ansvariga ministern, Birgitta Ohlsson, hoppas att de kommunala vägledarna ska bli kvar.

– Jag hoppas att politikerna visar ett politiskt ansvar för det personliga mötet är väldigt viktigt, menar Birgitta Ohlsson.

Bakom regeringens beslut ligger betänkandet Konsumenten i centrum – ett framtida konsumentstöd. Där föreslås en statlig konsumentupplysning med Konsumentverket som ansvarig myndighet. Verkets roll blir nu att i samarbete med andra berörda myndigheter samordna den information som ska rymmas i den webbaserade tjänsten.

Preliminär lansering kommer att ske under 2015.

Ekot/P4 Värmland

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista