Sofia Wadensjö Karén, vd och chefredaktör för tidningen Vi. Foto: Laila Carlsson/Sveriges Radio.

Sofia Wadensjö Karén styr 100-åriga Vi

20 min

Det kan vara bra att sitta på två stolar samtidigt. Det tycker Sofia Wadensjö Karén, vd och chefredaktör för tidningen Vi. När hon fick jobbet för ett par år sen, eller ska vi säga jobben, var hennes främsta uppgift att få tidningen att gå med vinst och det har hon faktiskt lyckats med. Trots allt tal om tidningsdöd och vikande annonsintäkter.

Sofia Wadensjö Karén flyttade till Värmland med familjen som 16-åring då hennes pappa fick jobbet som biskop. Att bo på biskopsgården var fantastiskt säger hon. Huset var och är underbart, men det kändes konstigt att bli betraktad och kommenterad av folk som hon inte kände. I Stockholm var inte biskopen en känd person. I Karlstad däremot var det helt annorlunda och det som försiggick ute i biskopsgårdens trädgård intresserade förbipasserande.

Kan hända var det ändå en bra skola, för en del strålkastarljus har det blivit på henne sen dess. Inte minst sen hon lämnade jobbet som featurechef på Aftonbladet för att ta sig an uppgiften att få tidningen Vi lönsam. En hjälp på vägen menar hon, är just att hon sitter på två stolar och är både vd och chefredaktör. Det gör beslutsleden kortare och det är lättare att driva igenom förändringar som hon vill se. Och hittills har det handlat om både att skära ner på personal och ändra en del på innehållet i tidningen.

– Nu när det är så svåra tider för hela tidningsbranschen så måste man förstå det kommersiella. Man måste förstå siffrorna som chefredaktör. Du måste vilja att tidningen ska gå runt ekonomiskt för att du ska kunna bedriva din goda journalistik. Förstår du inte siffersidan och vd-sidan som chefredaktör så tror jag att det är svårt idag att leda en publicistisk verksamhet.

Men att den nya tidens medieplattformar skulle utgöra ett dödshot mot tidningsbranschen, tror hon inte.

– Jag tror att det finns en plats för bra tidskrifter. Jag är helt övertygad om det till och med. Man har tidigare spått bions död och bokens död, men man märker att det alltid finns platser för de gamla medierna, säger Sofia Wadensjö Karén. I samma andetag understryker hon det dumma i kalla de olika medierna för gamla eller nya. Det gamla är inte mossigt och det nya behöver inte va piggt och fräscht, menar hon. Utan det handlar om olika kanaler. Medan man söker snabb information på nätet, vill man bläddra i en tidning om man läser längre reportage, säger hon.

– Det finns ju ett skäl till att inga tidskrifter är särskilt starka på nätet. Det här med att sätta sig med sin tidning och ha en skön stund, och sedan lägga fram den på bordet för att visa att: den här tidningen läser jag, det säger någonting om mig som person; det kan du inte riktigt få på nätet. Det är något annat som är pappersspecifikt, tror jag.

I år är det 100 år sedan KF-ägda tidningen Vi kom ut första gången, då under namnet Konsumentbladet. Ska man tro dess vd och chefredaktör, så blir det 100 år till.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista