1 av 2
Rättegången har lockat till sig många reportrar och fotografer. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.
2 av 2
Johan von Schéele, styrelsens talesperson, vittnar om att det varit en tung höst i skolan. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio.

Lundsbergsrättegångens första dag

Nio elever och en anställd har åtalats för inblandning i "nollningen" på internatskolan Lundsberg. Det var i augusti förra året som yngre elever skulle skrämmas genom att "brännas" med ett strykjärn. Något gick galet och en 14-årig pojke brännskadades. Idag inleds rättegången.

16:06 - Den misstänkte tyckte inte att de gick över gränsen. De gjorde det som de hade fått lova att göra. Rättegången avslutas och återupptas imorgon 09:00. /Lars-Gunnar


16:05 - Rättegången är snart slut så också datorns batteri. Bara så att ni vet.


16:01 - På frågan om de kände sig sugna på att göra denna "nollning" svarade han nej. Det var ett tryck från andra som spelade in. Det handlar om traditioner. Dessutom hade rektorn pratat om detta.


15:59 - På frågan om han strukit någon gång svarad han nej! Frågan ställdes av den skadades advokat.


15:55 - Tanken med det hela, enligt den misstänkte, var att eleverna skulle vara lite nervösa inför "nollningen". Han hävdar också att den sanktion "uppfrån" som getts bara stärkte bilden av att detta är ofarligt. Han har ingen förståelse för att den skadade faktsikt var rädd. "Varför skulle de var rädda? I min värld visste han om att det inte var farligt"


15:50 - Han berättar att de kände väldigt mycket ångest när allt hade hänt. Han berättar då att de flesta gick runt till alla elevhem och förklarade för övriga vad som hänt. Vem som kom på idén med strykjärnet minns han inte. Däremot berättar han att det var han som hämtade strykjärnet och bar ner det till det aktuella elevhemmet. Nån egentlig genomgång av vad det är som ska göras är det aldrig, enligt den misstänkte.


15:45 - Den misstänkte som förhörs nu berättar att han i det andra rummet ser sin kamrat rispa med sladden vid väggkontakten. Han ser inte att kontaken är i. När strykjärnet sänks mot den då 14-årige pojkens rygg hör han, säger han, ett lätt aj!


15:42 - Den misstänkte yngling som nu vittnar är misstänkt för olaga hot. Han berättar hur tanken om att använda ett strykjärn i samband med "nollningen" växte fram. Han menar att "vuxenvärlden" i flera led på skolan godkänt själva nollningen. Han kände det som ett ansvar att hålla traditionen vid liv och då bestämde de sig för att använda sig av strykjärns-metoden. Det är också han som håller i strykjärnet i det första rummet, där allt gick enligt plan.


15:29 - Det verkar som om flera personer som vittnar idag i viss mån har ändrat uppfattning om vad de såg och hörde i slutet av augusti förra året. Det som uppgetts i polisförhör stämmer inte riktigt menar de framför rätten idag. Det är inga stora saker, men det är detaljer som man helt plötsligt inte minns. Det handlar om vem som sa vad, vem som var med på olika möten, när de fick höra talas om vissa saker och vem som gjorde vad inne i rummen där "nollningen" ägde rum.


15:25 - Den misstänktes uppfattning är att det hela (nollningen) präglades av frivillighet. Hade någon sagt att han inte ville delta så hade det varit ok.


15:22 - Han hade inte blivit rädd om han blivit utsatt för en liknande "nollning".


15:21 - På frågan om han använt ett strykjärn tidigare svarar han "Ja, en gång tidigare när jag skulle stryka en skjorta"


15:22 - Den skadades avdokat ställer frågorna nu.


15:18 - Han säger att syftet med det hela inte var att skrämma de nya eleverna, de skulle bara bli spända och nervösa och sedan lättade när de insåg att allt var ofarligt. Åklagaren klar.


15:17 - Han berättar att han aldrig vid något tillfälle såg att strykjärnet hade kopplats in i vägguttaget. Han kände heller aldrig på strykjärnet. Att koppla in strykjärnet var aldrig "uppe till diskussion" enligt honom. Han kontrollerar därför inte om strykjärnet var varmt.


15:14 - Han verkar ha svårt att komma ihåg detaljer. Detaljer, uppgifter som åklagaren är intresserad av.


15:06 - Åklagaren ställer frågor nu och det handlar bland annat om hur många av de närvarande i rummet som var införstådda i vad som skulle hända.


15:03 - Även misstänkt nummer två berättar att tanken var att det hela (nollningen) skulle ske med "glimten" i ögat. Han berättar att han när han gick in i rum två tog han strykjärnet. Han såg sin kamrat fippla med kontakten, han tittade på strykjärnet och såg att ingen lampa lyste. När han sänkte ner strykjärnet mot den 15-åring som skadades hörde han att han gav ett ljud ifrån sig och han trodde att det var ett ljud mer av lättnad än av smärta. När han sedan visade ryggen förstod han att han hade bränts.


15:01 - 18-åringen som höll i det strykjärnet berättar nu sin version av händelsen.


15:00 - Rättegången återupptas.


14:32 - Förhöret avslutas. Rättegången återupptas 15:00 och då ska den andre 18-åringen som är misstänkt för bl a vållande till kroppsskada förhöras.


14:28 - Den misstänkte uppskattar att tiden de tillbringade inne i det aktuella studentrummet var högst tre minuter. Hans uppfattning är att det går ganska fort.


14:24 - Han fick aldrig uppfattningen att 15-åringen (den brännskadade) var rädd nån gång under nollningen.


14:20 - Att de skulle använde strykjärnet under nollningen bestämdes precis innan de skulle gå in i det första rummet.


14:15 - Han får frågan om han ser strykjärnet när han sätter i sladden i väggen. Han svarar nej.


14:13 - Den misstänkte 18-åringen får frågan om han någon gång använt ett strykjärn. Han svarar nej och berättar att det har hans mamma skött åt honom.


14:12 - Åklagaren har avslutat sitt förhör och nu är det den 15-årige målsägarens advokat som ställer frågor.


14:08 - Ja, vi ville skämta lite, med glimten i ögat. På frågan om han kan förstå att pojken som brännskadades kände sig rädd svarade han: "Ja, och nej".


14:06 - Han beskriver nu hur han gick tillväga när han satte i kontakten och att det inte riktigt gick som han tänkt. På frågan om varför det ska låta som om sladden kopplades till väggkontakten svarade han att "skrämmas är fel ord, det är ett skämt".


14:02 - Vem det var som kom på att använda strykjärnet vid nollningen sa han sig inte komma ihåg. Skrönan (om strykjärnet) säger att man ska vara lite ball, låtsas sätta i kontakten, fippla lite och och när den utsatte väl förstår att det inte är varmt säga - fick dig...


13:55 - Den misstänkte berättar att de som hade ansvaret att "nolla" eleverna har det ansvaret enligt traditionen på skolan. Han berättar att han själv utsatts för "nollning". Han fick då svara på frågor och till slut ta på sig simglasögon och ombads hångla med en specifik tjej senare under kvällen. Det var så att säga hans "existensbevis" en gång i tiden och hans inträdesbiljett till discot det året.


13:52. Han var den som satte sladden i kontakten i det andra rummet. Han berättar att han en, två och till och med tre gånger försökte ta ur sladden men den satt hårt fast. Han berättar då att han med lätt våld slet ut kontakten. Sen hände det som inte fick hända - den elev som fick strykjärnet mot sin rygg brändes.


13:47 - 18-åringen som bland annat är misstänkt för vållande till kroppsskada förhörs nu. Han berättar att det diskuterades mycket om vad de skulle göra den aktuella dagen. Han beskriver det som att krav om att något skulle hända kom från såväl elever som "vuxenvärlden" på skolan. De valde alternativet strykjärnet. Han berättar att de efter att ha "nollat" i det första rummet fick ett godkännande av en vuxen att fortsätta.


13:41 - Han beskriver händelsen som ganska trivial. Han hade förväntat sig mer och trodde nästan att de skulle komma tillbaka och göra något mer. Han kände sig aldrig rädd, han var trygg hela tiden. Han berättar att han såg/hörde att de fifflade med kontakten men att de aldrig satte in någon sladd. Det som gjordes, gjordes med "glimten i ögat".


13:38 - Den fjärde målsägaren var 17 år gamal när han blev utsatt för nollningen. Han har fyllt 18 år nu. Han berättar att han visste om att något skulle hända som ny elev. Det var inte så att någon berättat det självmant för honom. Han hade helt enkelt frågat runt lite. Han kände sig aldrig nervös, snarare nyfiken. När han ombads gå in på rummet och stanna där förstod han att det var nu det var dags för "nollning".


13:37 - Förhöret med den tredje målsägaren avslutas.


13:34 - Han säger att, när han idag betraktar händelsen, inte känner sig kränkt. Han ser inte det hela som ett ofredande. Killarna som kom in på rummet upplevde han trots allt som vänliga och att de vill upprätthålla nån slags tradition och skrämmas lite.


13:30 - Han beskriver det som hände i hans rum som att det var en "arg ton", men att allt ändå var ett spel. Efter att de lagt strykjärnet (ett kallt sådant) mot hans kropp var det över. Han var 100 procent säker på att han aldrig skulle bli skadad under "nollningen". Han tror dock att de andra pojkarna i rummet intill, som ju var något yngre, skulle kunna uppfatta det hela som lite mer hotfullt och jobbigt.


13:26 - Nu förhörs en av de ungdomar som "nollades" i det första rummet och där allt avlöpte "enligt plan", d v s ingen kom till skada.


13:22 - Förhöret med 15-åringen avslutas.


13:20 - Han berättar att han visste att det skulle hända något under kvällen men han har inte pratat med sin rumskamrat om detta. Inte när se satt på sina rum och väntade och inte heller dagarna innan.


13:16 - När de sa att de "skulle bränna in ett B på ryggen", säger han att han förstod att det var på skoj. När han fick se sin kamrats brännskadades rygg blev han ändå chockad eftersom han inte trodde att de verkligen skulle göra det.


13:13 - Till skillnad från sin kamrat fick han ingen ögonbindel på sig. Han upprepar att han inte upplevde det hela som hotfullt men att han var nervös och att det kändes lite spännande eftersom han inte visste vad som skulle hända. Han tror att hans kamrat (som fick brännskadorna) nog kände sig mer rädd och osäker på vad som skulle hända.


13.10 - Han berättar för tingsrätten att han inte var rädd, att han såg fram emot detta och det hela var spännande. Hans upplevelse skiljer sig märkbart från den berättelse som tingsrätten fick sig till dels under förmiddagen. Han berättar att han knappt kände av strykjärnet, det gjorde bara lite ont. Han berättar att han spelade med för att det var ett "skoj". Han verkar inte ha haft några problem med detta.


13:05 - Den andra målsägaren säger sig mycket väl känna till att något var på gång och att det var inträdesbiljetten till det disco som skulle anordnas senare på kvällen. Han berättar att han den aktuella dagen fick veta att han skulle gå in på sitt rum. Han sitter på rummet och håller på med sin iPad när dörren öppnas, nio grabbar kommer in och de får veta att de ska lägga sig ner på golvet. Han hävdar att de kunde ta ställning till att de inte vill vara med om "nollningen". Det var inte så att någon frågade utan det visste man bara.


13:00 - Rättegången återupptas. Åklagaren förhör nu den 15-åring som inte fick några brännskador men som var i samma rum som den pojke som brännskadades.


11:45 - Lunchuppehåll till 13:00.


11:41 - 15-åringen ser det hela idag som en olyckshändelse. Han är kvar på skolan och han berättar att han trivs.


11:31 - 15-åringen har tidigare sagt att han egentligen inte visste så mycket om vad som skulle hända under kvällen, mer än att det skulle vara ett disco. Det känns som om flera av de åtalades advokater försöker få rätten att inse att han nog visste mer än han vill berätta och att han borde ha känt till vad "existensbeviset" var för något.


11:25 - Han får frågor om hur ont det gjorde, om det gjorde ont på en gång, vad han trodde det var som gjorde ont m m.


11:22 - Pojken försöker svara på alla frågor som ställs men han har, naturligtvis, svårt att minnas varenda detalj. Han får frågan om varför han inte försöker tas sig loss. "Jag visste inte vad som skulle hända", svarar han. Han konfronteras med vad han sagt under tidigare förhör.


11:19 - Nu kommer de åtalade pojkarnas advokater att ställa frågor till målsägaren.


11:18 - Pojken berättar att han efter händelsen fick besöka sjuksköterskan på Lundsberg varje dag en tid. Att han fortfarande har ett märke på ryggen kommenterar han med att: "Det känns konstigt". Under hösten gjorde hans familj en semesterresa. Han kunde då inte vara ute i solen på grund av skadan på ryggen.


11:15 Pojkens advokat (målsägarbiträdet) ställer nu lite frågor om händelsen. Han ber sin klient utveckla berättelsen. Han frågor om regler, om hur många pojkar som kom in i rummet, om han såg att det var ett strykjärn med. Han ber också honom utveckla hur det kändes då han fick veta att det skulle brännas in ett B på hans rygg.


11:13 - Både han och rumskamraten gick omkring i rummet efteråt och undrade vad det var som egentligen hände. Åklagaren avslutar förhöret tillfälligt och nu kommer andra att ställa frågor till målsägaren.


11:10 - Pojken berättar att han blev väldigt rädd när de sa att han skulle "brännmärkas". Han visste inte om det var på skoj. Han kände sig helt enkelt osäker och lite rädd. Han förstår inte först att det är ett strykjärn inblandat.


11:06 - "De sa att vi hade snackat skit om deras elevhem", berättar målsägaren. Han trodde det var därför de kom till rummet.


11:04 - Han berättar att han inte visste något om "nollningen", att han inte hade en aning om vad han hade att vänta sig. Han kände igen några av de som kom i rummet när det hela hände. Han kunde dock inte namnen på pojkarna.


11:02 - Han berättar vidare om sin kväll på sjukhuset, att han senare kördes i ambulans till Örebro och att han där mötte polisen. Han beskriver att smärtan i ryggen avtog men att när någon rörde vid det "brända" gjorde det ont i ytterligare ett par dygn.


10:59 - Han berättar att det sen kom en massa andra till rummet. Bland annat hemmets husfar. Två av killarna som var med under "nollning" sa förlåt. Det hämtades is som skulle läggas på hans rygg och han gick sedan för att duscha. Han berättar att han senare kördes till sjukhuset i Karlskoga. Han hade svårt att sitta i bilen eftersom han inte kunde luta sig mot stolsryggen.


10:56 - Målsägaren berättar att det kom killar som sa att de skulle gå in på sitt rum, stänga dörren och sätta sig i sängen. Lite senare, några minuter, började det rycka i dörren. Killarna kom in i hans rum. De sa till honom att lägga sig ner på golvet. Då gjorde vi det, berättar han. Lite tidigare såg han en väska med några sladdar. Han såg inte tydligt att det var ett strykjärn. Han hörde att något sattes in i väggen. Han skjorta drogs upp och de sa att de skulle märka hans rygg. Han berättar att det gjorde ont.


10:56 - Åklagaren ber honom berätta lite om vad han gjorde den aktuella lördagen i augusti.


10:54 - Han berättar att han inte kände någon av de nu åtalade unga männen.


10:51 - Den nu 15-årige pojken var ny på skolan under höstterminen. Han hade provat skolmiljön redan under ett par dagar/en vecka under våren 2013.


10:50 - Nu inleds förhöret med den brännskadade pojken.


10:48 - En bild tagen den 4 januari visar den brännskadade pojkens rygg. Ett stort rött märke är fortfarande synligt. Det finns också ärrbildning. Den brännskadade pojkens advokat berättar att hans klient fortfarande sover dåligt.


10:46 - Rättegången återupptas.


10:27 - Paus till 10:45.


10:23 - Många av advokaternas framför att deras klienter inte har deltagit i planeringen, varit passiva den aktuella kvällen och att stämningen under kvällen varit god. Ingen verkar vara av den uppfattningen att det kändes "hotfullt" och "skrämmande".


10:14 - Händelsen beskrivs av en av de åtalades avdokater som ett "rollspel" där alla var införstådda i att något skulle hända.


10:07 - De åtalade elevernas advokater fortsätter i tur och ordning framföra vad de menar hände och i flera fall betonas att denna "nollning" var sanktionerad av skolledningen. En advokat beskriver det som att "det här blev en stor händelse bara för att det gick som det gick".


10:01 - Nu ger den åtalade anställdes advokat sin syn på åtalet och vad som hände. Bland annat beskrivs hur han (den anställde) och elevrepresentanter diskuterat vad som skulle göras den aktuella lördagen. Något strykjärn var aldrig uppe för diskussion inledningsvis. Vid ett senare tillfälle diskuterades "ubåten" och strykjärnet kom också upp till diskussion. Dock aldrig att det skulle användas på det sätt som det slutligen gjorde.


10:00 - Advokaten till den 18-åring som ska ha satt i kontakten i det aktuella rummet, säger att hans klient inte hade nån möjlighet att kontrollera om strykjärnet var varmt när det skulle tryckas mot målsägarens rygg. Han beskriver att klienten uppgett att kontakten bara suttit i väggen under några sekunder.


09:57 - De åtalades jurister berättar hur de ser på åklagarens beskrivning. Flera av dem anför att de elever som skulle "nollas" hela tiden hade möjlighet att "dra sig ur" och att det således inte förekom något tvång.


09:53 - Den 14-årige pojken advokat berättar att hans klient blev mycket rädd när händelsen utspelade sig. Att han skulle ha gett sitt medgivande till "leken" betecknar han som i det närmaste löjeväckande då hans klient inte hade en aning om vad som skulle hända i rummet.


09:49 - Åklagaren läser ur rättsintyget där det bl a framgår att det såret på den 14-årige pojkens rygg hade börjat vätska sig vid framkomsten till sjukhuset. Brännskadan bedömdes vara av andra graden. Skadan var 14 x 8 centimeter stor.


09:45 - Åklagaren beskriver vad som hände i de två rummen. Han berättar vem som höll i strykjärnet och vem som höll i kontakten i det första rummet. Där kom ingen till skada. Åklagaren berättar att två andra tar över i det andra rummet där det går galet och en av de två nya eleverna brännskadas. Med bilder vill sen åklagare Wargren beskriva hur trångt och rörigt det måste ha varit i rummen när händelsen utspelade sig.


09:40 - Enligt åklagaren har det inte under någon gång framkommit att de som skulle utsättas för "nollningen" fått information om vad som skulle komma att hända. Detta menar åklagaren är viktigt att ta med sig under rättegången.


09:38 - Åklagaren menar att det under utredningens gång aldrig har förekommit uppgifter om att någon skulle komma till skada under "nollningen". Inget elakt skulle göras. De yngre eleverna skulle skrämmas.


09:35 - Åklagare Wargren menar att det är samstämmiga uppgifter som framkommit i förhören. Detta borde inte vara ett problem för tingsrätten, menar han. Det som däremot tingsrätten har att avgöra är om de utsatta gett sitt samtycke till det som hände på de två aktuella rummen. Han säger att han kommer att återkomma till detta senare under rättegången.


09:32 - Åklagare Niclas Wargren ska nu i detalj beskriva vad han menar hände i augusti förra året. Han börjar med att säga att detta inte handlar om internatskolan Lundsberg, det handlar om en händelse som utspelade sig på skolan.


09:28 - Advokaten till den brännskadade pojken yrkar på ett skadestånd på 35 000 kronor. Samtliga åtalades advokater bestred detta.


09:25 - De åtalades advokater framför sina synpunkter på åklagarens beskrivning av vad som hänt. De åtalade förnekar brott.


09:19 - Åklagare Niclas Wargren framför sina yrkanden. Under förmiddagen är också planen, enligt rättens ordförande, att förhör med två målsägare ska hållas. Under eftermiddagen ska de övriga två målsägarna höras.


09:18 - Tingsrätten avslår begäran om lyckta dörrar.


09:15 - Tingsrätten lämnar lokalen för att överlägga om begäran om lyckta dörrar ska beviljas.


09:14 - En av advokaterna yrkar på lyckta dörrar. Åklagare Niclas Wargren motsätter sig detta.


09:13) - Lagman Lars Bjurstam hälsar alla välkomna och räknar upp namnen på alla målsägare, åtalade och dess advokater.


(09:00) - Rättegången inleds.

Bakgrund:
En 14-årig pojke fick föras till sjukhus med andra gradens brännskador efter en "nollning" på internatskolan Lundsberg i augusti. Idag startar förhandlingen vid Värmlands tingsrätt mot de nio elever som åtalats för olaga hot alternativt ofredande efter händelsen vid Lundsbergs internatskola. Två av dem åtalas också för vållande av kroppsskada.
Även en anställd har åtalats, misstänkt för medhjälp till olaga hot alternativt medhjälp till ofredande. Detta efter att han, enligt åklagaren, vetat om, och lämnat tillstånd till, elevernas planer på att skrämma de yngre med strykjärn.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".