Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Förpackningstillverkarna kommunicerar inte sina smarta lösningar

Publicerat fredag 10 januari 2014 kl 08.48
Man tror kanske att alla ska förstå den här funktionen
(0:59 min)
Sandra Eriksson, VD på Packaging Arena. Foto: Packaging Arena

Under julhelgen har flärpar varit ordet på allas läppar, åtminstone på sociala medier. Det började med att man hittade en tidigare ganska okänd flärp på chokladasken så att den går att stänga.  Här har förpackningstillverkarna slarvat bort möjligheten att kommunicera sina smarta lösningar, enligt experten Sandra Eriksson.

Nu har folk också hittat en lösning på folieförpackningen så att rullen hålls på plats när man river av folien.

– Om man kommer på en bra funktion och den inte används får man skylla sig själv. Här har man en uppgift att göra som förpackingstillverkare eller varumärkesägare att faktiskt kommunicera det här, säger Sandra Eriksson på Packaging Arena.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".