Försäkringskassans telefonköer för föräldrar har blivit längre hittills i år. Foto: Henrik Montgomery/TT.

Långa kötider för föräldrar som ringer Försäkringskassan

Elisabeth Hultengren: "Jag tror att det är ett inkörningsproblem"
1:31 min

Det har varit hårt tryck på Försäkringskassan när det gäller föräldrafrågor i början av året, man har fått vänta ungefär tio minuter längre än vanligt i telefonkö. Det hänger ihop med förändringar på kassans webbsida, enligt Elisabeth Hultengren, chef på Försäkringskassans kundcenter.

– Vi har förbättrat och utvecklat vår webbsida och dessutom har vi genomfört en automatisering av handläggningen av föräldrapenning. Men när man ändrar information, man lägger till, man plockar bort lite, så känner man inte igen sig som kund. Det är det som gör att många fler ringer nu, jag tror helt enkelt att det är ett inkörningsproblem, säger Elisabeth Hultengren.

Telefonsamtalen om föräldrafrågor har i snitt blivit en minut längre nu i januari, jämfört med december. Det får rejäl effekt på köerna, eftersom cirka 30 000 personer ringer Försäkringskassan varje dag varav hälften är föräldrar. Totalt har kötiden ökat med runt tio minuter, enligt Elisabeth Hultengren.

Mest frågetecken dyker upp kring ärenden som har pågått sedan före årsskiftet, när förändringarna gjordes.

Och visst väcker de långa köerna en del irritation.

– Vi har en del kundsynpunkter naturligtvis. Men jag ser inte att det har blivit så jättemycket mer, många av våra kunder är tyvärr vana vid att de får vänta en stund, säger Elisabeth Hultengren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".