L'Orfeo - Cecilie Nerfont Thorgersen (Proserpina) och Jan Kyhle (Orfeo). Foto: Mats Bäcker

"L'Orfeo" av Claudio Monteverdi

Recension: Monteverdis L'Orfeo
2:52 min

På Värmlandsoperan hade Monteverdis L'Orfeo premiär i helgen. Operan är från 1600-talet och bjuder på 400 år gamla klanger och nya popröster. Kulturnytts Per Feltzin var där, och beskriver uppsättningen som en krämig operamusikal.

Ni har aldrig hört den här musiken förut - fast den då är så gammal. Nu är det en krämig operamusikal med film- och folkmusikförgyllning.

Volyminösa Wagnerstämmor blandas med de skiraste av lyriska popröster i ett helt nytt arrangemang för operaorkester, preparerat piano, keltisk harpa och utvidgat slagverk.

Solisterna, som Jan Kyhle, Moto Boy, AnnLouice Lögdlund, Birgit Bidder, Christer Nerfont och Cecilie Nerfont - de, och regissören Kristofer Steen och hans begåvade team får ursäkta. Huvudpersonen i det här dramat är dirigenten och arrangören Hans Ek.

Enkelt uttryckt finns den här tidens barockmusik oftast bara nedskriven som en melodi och lite komp till den. Beroende på vilka musiker som fanns till hands just då på de olika hoven i Italien på 1600-talet så kunde klangen variera mycket.

På "hovet i Karlstad" har man den spräckliga orkestern, elektronik i form av mikrofonmyggor och en ljuddesigner som heter Hans Surte Norin. Han och Hans Ek har jobbat ihop många gånger och det gör att när Eks stråkar fläskar på lite mycket balanseras det upp av en ljudbild där annat tas fram. Ek har jobbat mycket med filmmusiktonsättaren Johan Söderqvist - Låt den rätta komma in eller Hämnden till exempel. Det hörs också i Monteverdi.  

Precis som vid operaregidebuten med Boheme i Umeå är regissören Kristofer Steen bekväm med en tom scen. Här finns ett enkelt trägolv och flera röda ridåer - sen händer det saker som jag inte ska avslöja men det handlar om floden Styx och en färd ner i en underjord. För berättelsen om att Orfeo vill hämta Eurydike i dödsriket men misslyckas - den finns förstås kvar. Kanske inte så svart som den kan berättas, utan i stället ogenerat inbjudande.

Vill ni höra mer?

I P2s Bänkad med Ella ägnade man sig helt åt uppsättningen på Wermland Opera - det sändes den 22 februari. Hör Ella Petersson intervjua dirgenten Hans Ek i programmet som finns kvar för lyssning under 30 dagar. Rubriken är "Orkesterklanger från dödsriket".

Tisdagen 25 februari hörde vi Per Feltzin i en essä kring Orfeusmyten i det nya P1-programmet Kritiken. Myten är aktuell eftersom både Glucks Orfeus och Eurydike i Göteborg och Monteverdis L’Orfeo i Karlsatd bygger på den.

Produktionsfakta: Hans Ek är dirigent och arrangör, regi av Kristofer Steen, scenografi och ljus av Linus Fellbom och kostymer designade av Behnaz Aram.

L'Orfeo framförs på svenska i nyöversättning av Claes Fellbom. Rollen som Orfeo sjungs av Jan Kyhle och Eurydice av Anna-Maria Krawe. Övriga på scen är AnnLouice Lögdlund, Cecilie Nerfont, Birgit Bidder, Moto Boy, Christer Nerfont och Ole Bang.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".