Butikspersonalen i Karlstad kan inte konsumenträtten

12 min

Knappt var tionde butik i Karlstad kan konsumentlagstiftningen. Det visar en ny undersökning gjord av konsumentrådgivarna på Rådrummet i Karlstad.

Tidigare har Rådrummet undersökt konsumenternas kunskaper, som då visade sig skrala. Nu avslöjar den nya undersökningen att det är lika illa beställt hos butikspersonalen. Av 87 butiker som svarade på Rådrummets enkät med fem frågor var det bara sex som fick alla rätt.

Frågorna gällde de viktigaste rättigheterna en konsument har enligt lagstiftningen: Reklamation och ångerrätt. Av svaren att döma blandar butikspersonalen ihop detta med öppet köp och garanti, något som är frivilligt för butikerna att tillhandahålla.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista