Barberaren i Sevilla. Figaro (Anton Anton Ljungqvist) och Rosina (Frida Engström). Foto: Mats Bäcker.

"Barberaren i Sevilla" av Rossini på Wermland Opera

Per Feltzin om "Barberaren i Sevilla" av Rossini på Wermland Opera
1:45 min

Wermland Opera i Karlstad satsar åter stort med hela tre operapremiärer på fyra dagar. För några år sedan väckte man uppmärksamhet när man satte upp Wagners Ringen komplett. Den här gången är det tre operor av tre helt olika tonsättare: Rossini, Mozart och Beethoven. Först ut är Rossinis komiska Barberaren i Sevilla.

Det här är en sån märkligt udda och rolig idé att jag måste börja med att förklara hur de har gjort det. Tänk er de tre operorna som tre olika akter i samma gigantiska opera. Med de två första är det inte mycket att säga nåt om. Båda bygger på pjäser av Beaumarchais och har barberaren Figaro, greve Almaviva och den blivande grevinnan i rollistan. Till de två har de fogat Fidelio som i och för sig också utspelas i Sevilla men som inte alls har med de andra att göra.

Men alla tre handlar om frihet och ett samhälle i förändring. Nu är de två första rena komedier, men då var de förbjudna pjäser som adeln och prästerna ville stoppa. Det tredje ståndet, borgare och bönder, skulle de ha nåt att säga till om? Varför det? De är ju okunniga, de kan inte ta kloka beslut.

I går torsdag var det alltså Rossinis Barberaren i Sevilla där Figaro hjälper greven att uppvakta Rosina. En klassisk rolig operabuffa där den tyske operaregissören Tobias Kratzer verkligen fått den unga ensemblen att leka på scenen, det är lättsamt kaotiskt, väldigt fysiskt och orkestern är på scenen och medverkar ofta i dramatiken. Precis som några ur publiken. Det är inte 1700-tal utan sent 50-tal med bruna tunga möbler. De unga sångarna gör det bra, även om jag inte blir musikaliskt gripen.

Men som sagt - det här är ju bara första akten. Den har dessutom fått ett slut med fortsättning, så att man, som jag, ska vilja komma tillbaka i helgen och se hur det går....

EXTRA INFO:
P2s operaprogram Bänkad med Ella ägnade programmet den 1 november åt uppsättningen. P2 lördagar kl 18.03.

P1s kritikprogram Kritiken ägnar sitt program den 11:e november åt de här tre uppsättningarna plus Puccinis Madame Butterfly som sätts upp på Kungliga operan i Stockholm. P1 tisdagar 14.03 och onsdagar 18.15.

TRILOGIN:
Barberaren i Sevilla Gioacchino Rossini, Figaros Bröllop Wolfgang Amadeus Mozart, Fidelio Ludwig van Beethoven

Produktionsteam: Dirigent: Per-Otto Johansson, regi: Tobias Kratzer, scenografi och kostymdesign: Rainer Sellmaier, ljusdesign: Björn Skansen, maskdesign: Elisabeth Näsman, dirigentassistent: Emil Eliasson.

Sångsolister: Almaviva i Barberaren i Sevilla: Petter Moen. Almaviva i Figaros Bröllop: Anders Larsson. Bartolo: Peter Kajlinger. Don Pizarro: Peter Kajlinger. Rosina: Frida Engström. Grevinnan Almaviva: Frida Engström. Figaro: Anton Ljungqvist. Don Fernando: Anton Ljungqvist. Basilio: Urban Malmberg. Basilio: Fredrik af Klint. Jaquino: Fredrik af Klint. Berta: Ann Sigurdson. Marcellina: Ann Sigurdson. Fiorello: Johan Rydh. Antonio: Johan Rydh. Rocco: Johan Rydh. Susanna: Karolina Andersson. Cherubin: Matilda Paulsson. Barbarina: Anna-Maria Krawe. Marzelline: Anna-Maria Krawe. Florestan: Daniel Frank. Leonore: AnnLouice Lögdlund. Andra fången: Anders Larsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".