Magnus Åberg, lektor i genusvetenskap vid Karlstads universitet. Foto: Hedvig Nilsson
Magnus Åberg, lektor i genusvetenskap vid Karlstads universitet. Foto: Hedvig Nilsson

Beröring i förskolan - omsorg eller fara?

"Det finns en internationell trend mot beröringsskräck"
10 min

Att fysisk närhet är viktigt för barn är väl belagt. Men studier visar att förskollärare kan dra sig för, eller känna oro inför att ta i barnen på förskolan. Nu startas forskningsprojektet " Beröring i förskolan - omsorg eller fara? ".

Magnus Åberg är lektor i genusvetenskap vid Karlstads universitet och deltar i forskningsprojektet som fått fyra miljoner kronor från Vetenskapsrådet.
- Vi är intresserade av hur förskollärare förbereds i utbildningen på de fysiska och kroppsliga aspekterna av arbetet, och hur det arbetas med dessa frågor i förskolorna, säger Magnus Åberg.
Idag saknas forskning på området.
- En effekt i vissa länder av en oro för pedofili är detaljerade regler för hur man får ta i barnen. Här i Sverige finns vissa exempel på att man förbjudit barns nakenhet, och lärare som jobbat länge i förskolan har sett att det har hänt nånting sen 70-talet, säger Magnus Åberg.
Studien ska pågå i tre år.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".