Björn Gillberg. Foto: Lennart Nordenstein/Sveriges Radio.
Björn Gillberg, vd Värlmandsmetanol. Foto: Lennart Nordenstein/Sveriges Radio.
Hagfors

Högre krav på fartygsbränsle gynnar metanolfabrik

"Det här öppnar upp för vår fabrik"
1:13 min

Nu får metanolbränslet en rejäl chans på grund av nya regler för fartyg som måste minska svavelhalterna i sina bränslen. 

Rederiet Stena har redan börjat bygga om en färja för metanoldrift. I och med att metanol till fartyg i yrkesmässig trafik är skattebefriad så öppnar detta för en framtid för den planerade fabriken Hagfors.

– Det legitimerar vår produkt, säger Björn Gillberg vd på VärmlandsMetanol.

Skattesatser på metanol som miljöbränsle har länge varit lika hög som bensin när inblandningen i bränsle är högre än fem procent och detta har missgynnat metanolen. Men under fem procent har det varit en lägre skattesats.

Den metanol som nu fartygen öppnar upp för är helt skattefri i yrkesmässig trafik. Det betyder att stora färjor och handelsfartyg nu byggs om till att kunna köras på metanol och först ut är Stena Germanica, en färja som trafikerar Göteborg - Kiel.

Metanolen som nu finns på marknaden är gjord av naturgas och kol. Men den kan även göras av skogsråvara och det skulle betyda en positiv framtid för VärmlandsMetanol.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".